Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RCE
Detta kanske är fel forum men det är iaf en V70 som jag beställt och jag ville höra hur många som håller med mig. Personligen tycker jag att det är väldigt dåligt av Volvo att inte kunna erbjuda en mer personlig utrustning/styling service. För att förklara vad jag menar....

Jag skulle vilja ha en V70 med lackanpassad karossnederdel och då måste jag välja ett Momentum/Summum-paket. Vad är då problemet? Jo! Nu råkar det vara så att jag avskyr kromlisterna runt fönstren och båda dessa två olika detaljer påverkar bilens utseende i en ganska stor utsträckning. Hur fanken tänkte man när man lade dessa två detaljer i paket utan möjlighet att välja till/bort dem, var för sig??

Jag tycker det är väldigt dåligt och det retar mig något otroligt. Den här typen av saker ska man alltid kunna välja var för sig.
Du måste inte alls välja momentum eller summum för färganpassad nederdel, det är ju bara å beställa en Kinetic med en nedlackning, det kan en seriös handlare se till att det blir fixat.

Sen kan jag hålla med om att det är lite märkligt att vissa val kräver vissa andra val..
av RCE
Variosboy skrev:Du måste inte alls välja momentum eller summum för färganpassad nederdel, det är ju bara å beställa en Kinetic med en nedlackning, det kan en seriös handlare se till att det blir fixat.

Sen kan jag hålla med om att det är lite märkligt att vissa val kräver vissa andra val..

Ok ja det låter ju bra i så fall. Jag valde nämligen en Kinetic och seden lade jag till lite av de valbara alternativen. Då bör alltså en firma som tex Bilia kunna fixa detta åt mig?
Men då får ju bilia plocka ner delarna och lackera dom på plats. Alternativt köpa delarna som reservdelar från Volvo färdiglackade.

Jag håller med om att det borde gå att göra betällningen lite mer "personlig". Eftersom alla delarna ligger på hyllorna i fabriken borde det gå att fixa från fabrik. Är samma som för min del. Har beställt en fullmatad XC60 D5 R-design. Av någon konstig anledning är railsen svarta på den, när alla andra detaljer är lackerade/silverfärgade och trots att pressbilderna visar silvriga rails. Plus att den faktiskt är dyrare att köpa än en summum (som har silvriga rails). Det är HELT OMÖJLIGT att beställa min R-design med silvriga rails från fabrik. Det enda alternativet är att verkstan plockar ner nästan hela interiören (och innertaket) och byter till silvriga som jag får köpa till i efterhand (tror dom kostade ca 10). Är ju bäddat för katastrof för gnek och gnissel i interiören efter det. Så nej tack!
av LOTEZ
XC90_Executive skrev:Men då får ju bilia plocka ner delarna och lackera dom på plats. Alternativt köpa delarna som reservdelar från Volvo färdiglackade.

Jag håller med om att det borde gå att göra betällningen lite mer "personlig". Eftersom alla delarna ligger på hyllorna i fabriken borde det gå att fixa från fabrik. Är samma som för min del. Har beställt en fullmatad XC60 D5 R-design. Av någon konstig anledning är railsen svarta på den, när alla andra detaljer är lackerade/silverfärgade och trots att pressbilderna visar silvriga rails. Plus att den faktiskt är dyrare att köpa än en summum (som har silvriga rails). Det är HELT OMÖJLIGT att beställa min R-design med silvriga rails från fabrik. Det enda alternativet är att verkstan plockar ner nästan hela interiören (och innertaket) och byter till silvriga som jag får köpa till i efterhand (tror dom kostade ca 10). Är ju bäddat för katastrof för gnek och gnissel i interiören efter det. Så nej tack!

Fast så konstigt är det väl inte ändå? Se Bmw tex. Där är m-sportens lister svart medans dom är i krom på icke M modellerna. De jag menar är att r-sport inte går att få med silverrails på samma sätt som Bmws tanksätt. Blev konstigt formulerat nu men hoppas ni förstår va jag menar :)

//LOTEZ
av marcbe
XC90_Executive skrev:Jag håller med om att det borde gå att göra betällningen lite mer "personlig". Eftersom alla delarna ligger på hyllorna i fabriken borde det gå att fixa från fabrik.
Ja allt finns där så toretiskt kan du få göra vilka val som helst.

Men dagens bilfabriker är så grymt sekvenserade så det bygger på att du har ett antal varianter för resp bilmodell. Annars faller hela systemet och då kan ingen normal biltillverkare göra vinst.

Förstår ändå att det är frustrerande för kund att man är låst till vilka varianter marknadsavdelningen bestämt skall vara valbara för just den marknaden, det är alltid någon som kommer i kläm.
Men alternativet hade varit längre levtider (kan väl iofs inte bli så mycket längre nu just i XC60-fallet :) ) och mycket högre priser.
av Steff 99
LOTEZ skrev:
XC90_Executive skrev:Men då får ju bilia plocka ner delarna och lackera dom på plats. Alternativt köpa delarna som reservdelar från Volvo färdiglackade.

Fast så konstigt är det väl inte ändå? Se Bmw tex. Där är m-sportens lister svart medans dom är i krom på icke M modellerna. De jag menar är att r-sport inte går att få med silverrails på samma sätt som Bmws tanksätt. Blev konstigt formulerat nu men hoppas ni förstår va jag menar :)

//LOTEZ
Du kan beställa svarta lister till en BMW 5-serie utan M-paket som option, kostar några tusen lappar extra
LOTEZ skrev:Fast så konstigt är det väl inte ändå? Se Bmw tex. Där är m-sportens lister svart medans dom är i krom på icke M modellerna. De jag menar är att r-sport inte går att få med silverrails på samma sätt som Bmws tanksätt. Blev konstigt formulerat nu men hoppas ni förstår va jag menar :)
Om alla lister på bilen hade varit svarta hade jag inte haft något emot svarta rails. Men nu är allt annat på bilen antingen lackerat i solid vit eller i matt metall.

Som "Steff 99" skriver så går det ju även att fixa t.ex svarta lister på en vanlig BMW-modell också. Annars går det ju alltid att fixa via "Individual". Jag hade inte haft något emot att lägga till 5000 för att få silvriga rails från fabrik. Det jag är emot är att min verkstad ska behöva plocka ner hela bilen för att byta. För då finns risken för en massa följdproblem och risken för att något t.ex innertaket ska bli skitigt.

Plus att man på en Summum kan välja att få svarta rails istället (utan kostnad). Då borde valet att få silvriga rails på R-design gå att fixa med.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag orkar inte läsa hela tråden, men vist gpr det att göra nästan vad som helst, men det kanske blir lite dyrare. så det är ju upp till köparen att bestämma om det är värt pengarna.

En lat säljare är ju livrädd för att skrämma bort en kund med en lite dyrare offet, o kan tro att man kanske kan övertala kunden att göra som alla andra gör.

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]