Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov70svart
Hej,
Någon som vet hur driftsäker aktiva Four-C dämparna är(på en 2.4D 175HK)? Håller de på lång sikt? Dyra reparationer?
2.4D 175HK med eller utan Four-C?
av claesbengt
Four C dämparna håller hög kvalite i funktion & driftsäkerhet.
Om man ska säga något negativt är det att signalkabeln kan gå sönder/slitas sönder om man råkar köra på något, hårt snö osv eftersom det sitter lite öppet.
Men oddsen är höga att det skulle inträffa, ungefär lika troligt som att skada ett abs kablage.

Four C dämparna kostar betydligt mer pengar än standarddämpare. Runt 7-8000 stycket i material för en framdämpare om jag minns rätt.
av Amli
claesbengt skrev: Four C dämparna kostar betydligt mer pengar än standarddämpare. Runt 7-8000 stycket i material för en framdämpare om jag minns rätt.
Då får jag verkligen hoppas att det inte händer något på mina :-O) :)
Användarvisningsbild
av Falk
"Four-C" utvecklades i flera steg under ganska lång tid. Man började ju redan för länge sedan att titta på detta i samarbete med Öhlins. Det las på is ett tag (kostnadskäl kanske) men utvecklingen återupptogs senare.
Jag tror att det är Tenneco (Monroe) som står som underleverantör för produkten idag.
Användarvisningsbild
av na96gen
Jag har det på min MY05 och de har fungerat hur bra som helst nu i 5,5 år. Monroe stämmer, för det står det på mina.
Du kommer bli grymt nöjd med dem, de var bra till V70N men ännu bättre till V70II. Komforten blir flera snäpp bättre och aktiv körning blir än mer roligare. :D

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]