Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moody
#376751
Någon som har nåt bra svar på varför det inte går att kombinera de mindre motorerna (tex 2.0F eller 2.0D) med automatlåda?
Användarvisningsbild
av rejsbo
#376767
Kan bero på att motorerna är för svaga.
Jag hade en 855 SE, 144 hk, med automat. Inte alls kul, man var tvungen att ligga på höga varv, för att få
något så när acc.
av Moody
#376770
JimmyK skrev:2,0F går att beställa med automat, Volvos 6 stegade Powershifts låda.
Sedärja, måste vara ganska nytt, trevligt
av Linqid
#376988
Moody skrev:
JimmyK skrev:2,0F går att beställa med automat, Volvos 6 stegade Powershifts låda.
Sedärja, måste vara ganska nytt, trevligt
Nja, har funnits ett ganska bra tag nu :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
#377038
Det är dyrbart att erbjuda alltför många utrustningsalternativ. Visst passar en automatlåda en starkare motor bättre ur komfortsynpunkt, men Mercedes erbjuder automat till i stort sett varje motor o varje modell, t.ex.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#377260
Jag hade tidigare en 2,0F manuell och provkörde 2,0F med powershiftlådan när jag skulle byta bil. Måste säga att det funkade rätt ok. automaten är dessutom lite högre växlad än den hysteriskt låga manuella lådan. Nackdelen blir då att den känns lite mer seg.

Men Powershiftlådan är inte speciellt snabb i växlingarna men växlar å andra sidan nästan helt utan ryck så intrycket var ändå rätt OK. Provkör så får du känna själv. Mitt val föll till slut på 2,5FT p.g.a. motorn men valde då bort automaten då man har högvis med vridmoment och en trevlig utväxling i MY10 2,5FT. Prisskillnaden var mindre än man kan tro.

p.s. Även förbrukningen vid normal körning skiljer väldigt lite mellan 2,0F och den nya 2,5FT
av Tarsiger
#406619
JimmyK skrev:2,0F går att beställa med automat, Volvos 6 stegade Powershifts låda.
Eftersom jag hör till de många som väntar just på att Powershiftlådan ska komma till fler V70 och XC70 än 2.0F så tittar jag emellanåt på Volvos hemsida. Till min förvåning såg jag nyligen på
http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... gines.aspx
att det verkar som om Powershift nu helt försvunnit från V70-programmet, att dubbelkopplingslådan alltså inte finns kvar ens på V70 2.0F. Detta kan förstås bero på ett fel i hemsidan men det kan också vara symptomatiskt.
Det verkar ju som om Volvo har problem med Powershift, tekniska och/eller ekonomiska, eftersom den lådan under lång tid bara funnits till en enda modell i det storsäljande V70-programmet trots att Volvo är väl medvetna om att intresset för Powershift är mycket stort, även om denna tillsammans med Vovlos motorer inte är lika bränslebesparande som VW:s motsvarighet kallad DSG, vilken på t ex Golf ger mindre bränsleåtgång än manuell låda med samma motor.

Hoppas att länken ovan är klickbar, den blev förkortad i förhandsgranskningen.
av perhall
#406742
StringerBell skrev:Det är dyrbart att erbjuda alltför många utrustningsalternativ. Visst passar en automatlåda en starkare motor bättre ur komfortsynpunkt, men Mercedes erbjuder automat till i stort sett varje motor o varje modell, t.ex.
Men där är det ju omvänt, ingen manuell till flertalet motorer...
PH

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]

Dämparna är samma som vanlig v60,är[…]

Sedan börjar den "bluddra" och ka[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]