Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
Hej!

Om man vill byta högtalare på V70II, behövs någon högtalaradapter eller hur ligger det till. Har letat som en idiot på de olika bilstereohandlarnas hemsidor men hittar inget. Skulle vilja veta hur högtalarna är monterade i originalutförande.
Ingen som har någon bild på en dörr med dörrsidan avplockad?

Hur kan man få ut lågnivå till ev slutsteg? Eller blir det att köra högnivå in i steget?

Mvh / Andreas
Användarvisningsbild
av Variosboy
Menar du V70II eller V70N? Blev lite funderssam efterssom det står att du har en -01 och -04.

Är det en -01 eller en -04 så heter din modell V70N. II kom -08

Nåväl... Är det en II så blir nog till å ha högnivå-> lågnivåadapter.
Vad det gäller högtalarna i dörrarna så har jag ingen aning om hur dom sitter å om man behöver adapterringar eller inte..
Ställ frågan i bilsteroavdelningen så kanske det trillar in fler svar!
Användarvisningsbild
av Honke
Jo det är just V70II jag undrar över eftersom det ev blir ett byte till en sådan inom en några månaders tid och jag därför vill veta hur det funkar med högtalarbyte eftersom volvos original inte tilltalar mina öron :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Okey, det gör ju saken lite annorlunda..
Vilken stereo av de som finns i V70II har du lyssnat på?
Vad är det du inte gillar med ljudet i den?
Har du lyssnat på Premium Sound med sub och inte gillar den stereon så är du förmodligen Loudness och basen-i-botten-skadad! :) hehehe
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Bara högtalarna blir kasst om du inte byter förstärkaren också. Den minsta originalförstärkaren kommer inte orka driva t.ex. high performance eller premium soundhögtalarna så att du kan utnyttja deras fina ljud. Gäller även andra fabrikat av "bättre" högtalare. Du kanske menade att du skulle byta även förstärkaren?

Vet dessutom inte om du bara kan gå in och byta ut t.ex.förstärkaren då mycket i displayen (equalizer och ljudkontroller etc ) finns inbyggt i mjukvaran.

Varför inte välja till High performance (Andra steget)? Ljusår bättre än original. Alternativt om det är en begagnad bil du letar efter- välj en med minst High performance. Det är riktigt bra ljud redan där. Ännu bättre med Premium sound och Sobwoofern som går att välja till i båda de senare alternativen. Dock springer premium sound iväg rejält i pris. Det kan vara värt lite att slippa alla manuella ingrepp.
Användarvisningsbild
av Honke
Jodå tänkte ju som sagt koppla ett DLS MS6 framsystem på ett DLS CA41 slutsteg, har förstått att det blir högnivå in i steget. Dvs de saker jag nu har i min V70N.

De ljudsystem jag lyssnat på är endast High Performance o jag tyckte det lät illa, smaken är som baken men det spelade inte helt rent o ingen snärt i basen enligt mina öron. Visst Premium sound kanske funkar, vad vet jag men eftersom jag ska köpa beg bil så tänker jag inte sitta o leta specifikt efter en V70II med premium sound eftersom utbudet av V70II med detta ljudsystem verkar vara ganska litet.

Därför frågeställningen angående högtalarbyte i V70II vad gäller ev högtalaradaptrar och eventuellt en bild på en "avklädd" dörr på V70II
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nä det är klart, att hitta en bil som är perfekt är ju i det närmaste omöjligt, även om volvo är dussinbilar nästan oavsett modell..
Men sitter du på ett sånt DLS-kit så ska du såklart montera i det i nya bilen om du inte får fatt i en med Dynaudiosystemet, för det är -enligt min mening - ett rejält kliv upp från mellanstereon..

Tittade på armour automotives hemsida, de säljer alla möjliga å omöjliga adapterringar till alla bilmärken i princip, och V70II finns inte med, det kan ju bara betyda två saker, antingen är efterfrågan noll, eller så behöver man ingen adapter!
Användarvisningsbild
av Honke
Variosboy skrev:Nä det är klart, att hitta en bil som är perfekt är ju i det närmaste omöjligt, även om volvo är dussinbilar nästan oavsett modell..
Men sitter du på ett sånt DLS-kit så ska du såklart montera i det i nya bilen om du inte får fatt i en med Dynaudiosystemet, för det är -enligt min mening - ett rejält kliv upp från mellanstereon..

Tittade på armour automotives hemsida, de säljer alla möjliga å omöjliga adapterringar till alla bilmärken i princip, och V70II finns inte med, det kan ju bara betyda två saker, antingen är efterfrågan noll, eller så behöver man ingen adapter!
Jag gör som så att jag avvaktar tills bilen är inhandlad o ser hur det blir då. Men tack för hjälpen i varje fall!
av MatsP
Jag har enklaste originalstereon i min V70 ll. Ljudet är riktigt dåligt när jag jämför med min S80 MY2000 som även den har enklaste stereon. I S80 drar jag gärna upp när det är en bra låt och får ett mycket bra ljud. I V70 ll drar jag aldrig upp ljudet eftersom det låter skräp. Jag har kommit fram till att det är framhögtalarna i dörrarna som är av låg kvalitet på V70 ll när jag jämför bilarna. De är avgörande för ett bra ljud.

Är det någon som har tips på andra framhögtalare i rimlig prisklass som man kan byta till

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]