Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CalleV70
Mät b x h x l och var polerna är. Då har du maxmåttet. Sedan bara köpa billigt på biltema eller bättre grejer hos handlarn. Ju fler Ah, desto bättre.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Tänkte slippa gå ut och ta fram det och mäta. frågade här om nån visste Kikat på nätet lite om man ska ta ett Varta SILVER dynamic eller Bosch S6
Användarvisningsbild
av Variosboy
CalleV70 skrev:Mät b x h x l och var polerna är. Då har du maxmåttet. Sedan bara köpa billigt på biltema eller bättre grejer hos handlarn. Ju fler Ah, desto bättre.
Det är inte bara Ah som är av intresse när man väljer batteri..
Å det är är absolut inte så att bara för att det är fler Ah så är det batteriet bättre än ett batteri med färre Ah..
Visst, det klarar av att lämna ett visst antal ampere under en timme, men det säger inget om inre resistans och hur många ampere du kan plocka ut samtidigt utan att få för mycket spänningsfall. Å det är tex det som är av intresse såhär vintertid när det är kallt.. Ett bra batteri får ett mycket lägre internt spänningsfall än ett dåligt vid hög belastning..
Användarvisningsbild
av len
L: 315 , B: 175 , H: 175 mm, Polställning: 0
Nja, du hittar både på biltema och kvalitetsmärken. Och 80 resp 85 Ah (för typ Tudor, kanske 75 Ah för Biltema) varför jag ger CalleV70 rätt, ta det kraftigare (och dyrare). Sedan osäker om du får in det längre (350 mm) som jag hade i xc90:an. Denna ger 90 eller 100 Ah dvs ännu bättre. Inre spänningsfall kan man diskutera, men det hjälper inte Snoddas att starta bilen just nu. måttet har du ( mindre går ju bra om det krisar) och ta så många Ah som möjligt. Lycka till
Användarvisningsbild
av Variosboy
Givetvis ska man välja ett batteri med så många Ah som möjligt som som går in på dom måtten, vad jag menade är att man inte ska stirra sig blind på det! För det finns 65Ah batterier som funkar mycket bättre än 80Ah batterier såhär års! OCh det är är extra viktigt med ett batteri som har låg inre resistans på en modern bil som kräver högre spänning vid start.

Är man osäker kan man ju göra som så (Nu blir carman glad) åka till volvo och köpa ett batteri så får man rätt storlek.. :)
Användarvisningsbild
av len
hmm, kan du ge ett exempel på ett 65 Ah batteri som är bättre än något 80 Ah??
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kan säga att jag alla dagar i veckan skulle lägga mina pengar på ett 66Ah Optima BT DC 5.0 före ett 80Ah biltema batteri..

65 eller 80Ah är ju så att säga bara måttet på storleken hos tanken på ett batteri, sen kan man ju fylla det med gelehallon eller dynamit, och det är däri skillnaden ligger..

Med ditt resonemang så skulle hellre bilen ha en tio liters behållare med bara vatten istället för 5 liter med spolarvätska för att spola rutor och lyktor..

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]