Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Belle666
Tänkte eventuellt gå och köpa en sådan bil. Har fått ett erbjudande om en till "rätt pris"

Så nu undrar jag om det finns någon här som kan berätta lite mer om modellen?

Bilen jag har på "g" är en V70 II 3,2 Summum med Herrgårdsvagnspaket 2, High Performance ljudsystem, integrerad telefon och elektrisk sollucka m.m. Modellår -08, med första reg.dag -07. Bilen har rullat ca 7000 mil. 1 ägare och servad på Volvo sedan ny. Grå metallic. Vinterhjul på org. fälg och sommardäck på en annan riktigt snygg fälg. Man i 55 års åldern som ägt bilen sedan ny.

Vad tycker ni om denna bilen?
Är 7000 mil mycket för bilen?
Bränsleförbrukning?
Vanliga fel/problem?
Hur fungerar motor/växellådan?
Dyr att äga? Service, reservdelar, försäkring osv
Är det någon som har en uppfattning om vad rätt pris är på bilen?

//Micke

Tacksam för så många svar som möjligt då jag har väldigt svårt att hitta info på nätet om denna bilen!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Tror det är en bra bil. Hade själv tidigare en V70 08 med hgv pkt 2 och summum m.m. Dock var det med den lilla 2,0F-motorn. Motorn var svag men varvade friskt och hade ändå en fin karaktär på något sätt. Någon här i forumet gjorde jämförelsen att 2,0F, 3,2:an samt V8:an har lite samma motorkaraktär. Varvvilliga och fin gång. Missförstå mig inte - V8:an och 3,2:an har ju massa mer effekt och vridmoment men att just motorkaraktären var lika. Jag har inte kört alla tre och kan uttala mig men om det är så så som beskrivits har du en sjön gång i den motorn. Jag kör nu en 2,5FT med liknande toppeffekt men med turbokaraktären....på gott och ont..... :)

Var telefonen den fastmonterade? Tror faktiskt Bluetoothvarianten är bättre. Jag är iaf helnöjd med den. Kopplar automatiskt över när du kliver i och ur bilen. Synkar telefonbok m.m.

Vanliga fel på 3,2:an kan jag inte uttala mig om men kring V70 II generellt så finns det massa trådar i detta forum på det temat. Några kända saker: knarrande baklucka (smörjes), fönsterhissar som velar (måste nollställa klämskyddet) etc, etc. Tog bara några exempel. Dock tror jag de flesta här är helnöjda med V70II Det ÄR en riktigt bra bil. Det finns ett antal personer som fått måndagsexemplar men de är få och finns på alla tillverkare inklusive BMW, Audi etc.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag har aldrig ägt/brukat 3,2:an, men däremot gjort några längre resor med den. Då som S80 3,2 kanske skall tilläggas. Tycker det är en fantastisk motor som passar bilen utmärkt. Snålare än 2,5T på långresan, däremot vet jag att många tycker den är törstig. Det har skrivits en del om den tidigare i formumet, bara att söka.
av Belle666
Emiljonsson7 skrev:Tror det är en bra bil. Hade själv tidigare en V70 08 med hgv pkt 2 och summum m.m. Dock var det med den lilla 2,0F-motorn. Motorn var svag men varvade friskt och hade ändå en fin karaktär på något sätt. Någon här i forumet gjorde jämförelsen att 2,0F, 3,2:an samt V8:an har lite samma motorkaraktär. Varvvilliga och fin gång. Missförstå mig inte - V8:an och 3,2:an har ju massa mer effekt och vridmoment men att just motorkaraktären var lika. Jag har inte kört alla tre och kan uttala mig men om det är så så som beskrivits har du en sjön gång i den motorn. Jag kör nu en 2,5FT med liknande toppeffekt men med turbokaraktären....på gott och ont..... :)

Var telefonen den fastmonterade? Tror faktiskt Bluetoothvarianten är bättre. Jag är iaf helnöjd med den. Kopplar automatiskt över när du kliver i och ur bilen. Synkar telefonbok m.m.

Vanliga fel på 3,2:an kan jag inte uttala mig om men kring V70 II generellt så finns det massa trådar i detta forum på det temat. Några kända saker: knarrande baklucka (smörjes), fönsterhissar som velar (måste nollställa klämskyddet) etc, etc. Tog bara några exempel. Dock tror jag de flesta här är helnöjda med V70II Det ÄR en riktigt bra bil. Det finns ett antal personer som fått måndagsexemplar men de är få och finns på alla tillverkare inklusive BMW, Audi etc.
Det är den fast monterade tror jag, den med simkortet i handskfacket.
av Linqid
Körde en MY10 S80 3,2 för en vecka sedan. Härligt ljud och helt okej prestanda, om än lite törstig. Det enda jag störde mig på var att den låter som en symaskin runt 110 km/h. Visserligen en petitess men...
av Amli
Jag tycker 3.2 är en ganska härlig motor men känns dock omodern. Ganska trött och törstig. Men den låter härligt!! Skulle dock rekommendera en T6 alla dagar i veckan. Dom är inte mycket dyrare begagnade.
av bengte
Jag köpte en sådan för ett år sedan. Den hade då gått 450 mil. Det är premium sound med subwoofer, adaptiv farthållare, ventilerade lädersäten, four-c, eftermonterad bluetooth, ställbart barnsäte mm. Lite problem med larm som fixades på garantin, annars egentligen inga problem. Jag har trivts väldigt bra med bilen. Den drar 1,1 l/mil med rätt mycket snabb (130-140) motorvägskörning. Det är rätt svårt att hålla fartgränser för bilen är ett landsvägslok.
Vad har du fått för prisförslag?
av perhall
Amli skrev:Jag tycker 3.2 är en ganska härlig motor men känns dock omodern. Ganska trött och törstig. Men den låter härligt!! Skulle dock rekommendera en T6 alla dagar i veckan. Dom är inte mycket dyrare begagnade.
Ja, lite oväntat har den ett grymt motorljud fr a på höga varv! Annars rätt omodern och törstig... diskussionen 2,5T vs 3,2 ser jag som lite vilsen... det kan inte vara några större skillnader i förbrukning. båda har härligt ljud, ingen av dem är snål, men det finns en karaktärsskillnad. Kan max skilja 0,5 dl/mil mellan dem... /PH
av Belle666
bengte skrev:Jag köpte en sådan för ett år sedan. Den hade då gått 450 mil. Det är premium sound med subwoofer, adaptiv farthållare, ventilerade lädersäten, four-c, eftermonterad bluetooth, ställbart barnsäte mm. Lite problem med larm som fixades på garantin, annars egentligen inga problem. Jag har trivts väldigt bra med bilen. Den drar 1,1 l/mil med rätt mycket snabb (130-140) motorvägskörning. Det är rätt svårt att hålla fartgränser för bilen är ett landsvägslok.
1,1 l/mil vid snabb körning låter inte helt tokigt faktiskt! Bränsleförbrkningen på den bilen jag har idag, V70 N 2,4T, ligger ju på ungefär samma! När jag har räknat själv så har jag räknat på ca 1,4 l/mil vid blandad körning och bilen jag har idag ligger på ca 1,1 l/mil så skillnaden är inte jätte stor. Jag räknar med att bilen kommer rulla ca 1.000 mil/år så det behöver ju inte bli så förskräkligt mycket dyrare!
Priset som jag eventuellt får köpa bilen för är en bra bit under vad den billigaste bilen på blocket kostar! Någonstans runt 215' - 220' kr skulle jag tro att det kommer hamna på! Priset känns väldigt rätt faktiskt!!

Någon som vet om man kan hitta något faktablad till denna modellen, där 3,2:an finns med?
av Steff 99
Belle666 skrev:
bengte skrev:Jag köpte en sådan för ett år sedan. Den hade då gått 450 mil. Det är premium sound med subwoofer, adaptiv farthållare, ventilerade lädersäten, four-c, eftermonterad bluetooth, ställbart barnsäte mm. Lite problem med larm som fixades på garantin, annars egentligen inga problem. Jag har trivts väldigt bra med bilen. Den drar 1,1 l/mil med rätt mycket snabb (130-140) motorvägskörning. Det är rätt svårt att hålla fartgränser för bilen är ett landsvägslok.
1,1 l/mil vid snabb körning låter inte helt tokigt faktiskt! Bränsleförbrkningen på den bilen jag har idag, V70 N 2,4T, ligger ju på ungefär samma! När jag har räknat själv så har jag räknat på ca 1,4 l/mil vid blandad körning och bilen jag har idag ligger på ca 1,1 l/mil så skillnaden är inte jätte stor. Jag räknar med att bilen kommer rulla ca 1.000 mil/år så det behöver ju inte bli så förskräkligt mycket dyrare!
Priset som jag eventuellt får köpa bilen för är en bra bit under vad den billigaste bilen på blocket kostar! Någonstans runt 215' - 220' kr skulle jag tro att det kommer hamna på! Priset känns väldigt rätt faktiskt!!

Någon som vet om man kan hitta något faktablad till denna modellen, där 3,2:an finns med?
Känslan är att 3,2 motorn inte ger speciellt mycket mer än 2,5t, skall man ta klivet mot 6 cyl så är väl T6:an den som ger valuta för höjd förbrukning.
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡