Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cy_berg
Hejsan!
Jag har tittat in här på forumet under ett antal års tid, men inte postat så mycket. Väldigt trevligt forum, och jag hoppas nu på lite hjälp av er som kan Volvo :) Jag kör idag en liten fånig BMW 116 som jag ursprungligen köpte till min fru för 1,5 år sedan när hon skulle vara mamma-ledig. När hon började jobba igen för ett halvår sedan köpte hon Volvo V50 D5 som hon är väldigt nöjd med (framförallt gillar hon den otroligt pigga D5'an i den förhållandevis lilla bilen :D ) och kvar satt jag med BMWn. Trevlig liten bil (fast det får man väl inte säga här inne på ett Volvo-forum :wink: ) men den är just lite, bullrig och vansinnigt slö (0-100 på 10,4 sekunder är inte så roligt jämfört med fruns D5'a). Jag jag vill ha när jag nu byter bil är följande:

* Det ska vara en rimligt stor, och ordentligt bekväm bil. Jag Pendlar ca. 7 mil tur och retur per dag och mest motorväg
* Den ska vara tyst i 110km/h
* Förbrukningen ska inte vara för hög
* Jag behöver inte många hk, men vill samtidigt inte ha för lite kraft vid omkörningar

Jag har tidigare haft en Jaguar S-Type, som är en väldigt trevlig, bekväm och otroligt tyst bil, men med en väldigt törstig V6'a. Jag har kikat på Mercedes E-klass och BMW 5-serien, men är inte jättesugen att betala så mycket som man dock får för en 07'a eller 08'a. Därför började jag snegla på en S80. Jag har en kollega som har en S80N 2,5T som pendlar i stort sett exakt samma sträcka som jag varje dag och som hävdare att han aldrig kör den bilen under 1l/mil vilket avskräcker mig rejält. Sträckan vi pratar om är ca. 3km landsväg, 1 mil 100km/h, 2 mil 110 km/h och slutligen ca. 5 km stadstrafik.

Det jag funderar på är en begagnad S80N (troligtvis en 08'a) med antingen 2,4D- eller D5-motor. Jag undrar nu: Vilken typ av förbrukning kan jag förvänta mig av dessa motor i faktiska termer, och inte enligt färddatorn? Jag förstår att det är svårt att ge svar som passar identiskt in med min typ av körsträckor, men på ett ungefär? Skiljer det mycket mellan 2,4D och D5 i förbrukning respektive prestanda? Kan tillägga att jag gärna köper en bil med manuell låda om detta får ner förbrukningen.

/Kristian
Körde nyligen en V70 2,4D mellan Göteborg-Stockholm, den snittade 0,61 på den sträckan.
Kunde nog ha snålkört mer om jag lagt manken till.
Skulle det istället varit en längre sträcka med 80-90 km/h gräns skulle den legat lägre än så utan problem.
Tack för era svar Kave och Psyko :) Jag har kollat lite på Spritmonitor och det var verkligen en vettig site. Jag tar dock gärna emot fler erfarenheten från er här inne, gärna lite info kring ungefär hur mycket det skiljer i faktisk förbrukning mellan 2,4D och D5. Är det någon som har Volvos prestanda-siffror på dessa bilar från 2007/2008, d.v.s. innan de nya motorerna kom (175/205)? Jag har Googlat men har inte hittat något vettigt.
Jag kör en V70 II 2.4D manuell -08 som jag haft sen ny.
Jag har uppdaterat med polestar från 163hk till 205hk, skillnaden i prestanda är som man kan förvänta sig (stor).
Förbrukningen är oförändrad efter uppgraderingen vilket betyder mellan 0,55 till 0,8 på landsväg beroende på vilken fart man håller (intervallen 90-120Kmh).
Stadskörning på vintern med mycket korta sträckor till jobb o dagis 3-4 kilometer i taget har bilen som mest snittat 0,97.
Med lite blandat av båda körningarna brukar det landa på 0,75(sommar) 0,8-,0,85(vinter).
Förbrukningen är uträknad vid pump.
Den största skillnaden i förbrukning får man vid landsvägskörning beroende på om man håller sig omkring 90kmh då den går riktigt snålt
0,5-0,6 liter/mil eller om man ligger i 110-120kmh då den hoppar upp till 0,7-0,8.
Tack Vålvå, det var väldigt intressant info! Hur tycker du prestandan på 2,4D är i original-utförandet (163hk)? Är den VÄLDIGT slö, eller? Som sagt, jag är inte ute en massa hästar för att köra bilen väldigt hårt, men samtidigt får det inte bli farligt att göra omkörningar p.g.a. för lite kraft.
Jag tror du kommer att tycka att 2,4d motorn räcker långt. Det är ändå vridmomentet som du kommer använda dig av då du kommer köra om vid t.ex. 70-120km/h.. Fast om du känner att lite flera hk skulle inte skada så varför inte prova bsr chip trim.. kostar inte många tusen kronor extra + bibehållen förbrukning
Ronnbaeck skrev:Jag tror du kommer att tycka att 2,4d motorn räcker långt. Det är ändå vridmomentet som du kommer använda dig av då du kommer köra om vid t.ex. 70-120km/h.. Fast om du känner att lite flera hk skulle inte skada så varför inte prova bsr chip trim.. kostar inte många tusen kronor extra + bibehållen förbrukning
Men hur fungerar det med garanti (och försäkringsbolag) om man chippar?
Ronnbaeck skrev:Synd dock att du inte köper en begagnad s80 av -10 års modell.. du får mycket snålare motorer och mjukare å jämnare gång, tack vare dubbel turbon..
Jag förstår hur du menar, men jag vill gärna hålla mig under 250k vilket känns möjligt för en 2008 som gått omkring 4000 mil :)

EDIT: Det föll bort en nolla på miltalet....
Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]