Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tassbonn
Det är så att jag har fått ett missljud som låter ungefär som en rem som slirar/tjuter vid belastning mellan 1300-1600rpm.
Ljudet är väldigt påtagligt och är mest markant på de högre växlarna och när motorn är kall. Ljudet hänger även ihop med AC-anläggningen då det tystnar om jag stänger av ACn, samt att missljudet försvinner vid temperaturer under -2.
Bilia har till dags datum gjort följande på garantin utan resultat.
-Bytt rem/remspännare
-Bytt AC-kompressor
-Bytt generator
-Bytt servopump och behållare

Efter alla dessa misslyckade försök har nu Bilia och Volvo provkört ett antal likadana bilar som min och kommit fram till slutsatsen att alla V70 2,4d-08 låter på detta vis och det innebär att det är ett normalt driftljud.

Kan alla som sitter på en bil med samma spec. som min vara så vänliga att kommentera detta, ska det låta så här?
Kan nämna att ljudet hörs även om jag har stereon på normal nivå, så det är inget man "missar" om man har det!
Användarvisningsbild
av CarMan
det går inte att svara å om just ditt ljud är normalt ellet ej, utan att först få höra ljudet !
CarMan skrev:det går inte att svara å om just ditt ljud är normalt ellet ej, utan att först få höra ljudet !
Jag vill inte veta om du tycker det är normalt eller inte, jag vill bara veta om du har ett ljud som jag beskriver, under de premisser jag beskriver?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag hör ofta mängder med ljud i en bil som kunderna inte hör, vssa är normala o andra inte.
Ljudet MÅSTE höras innen jag eller nån annan kan tala om ifal det är ett ljud man hört eller inte hört.

Spala in ljudet, tillsammans mad nått referens ljud så vi vet ur högt det är
av Slezii
Jag har en D5-a ,hade ett ljud som hördes ibland,volvo kom fram till att det var fjädern i spännrullen som spänner generatorremmen som hade rostat och förde oljud. Fick hela spännrulen utbytt,behövde inte betala,det var ett känt volvo fenomen.
tassbonn skrev:Kan alla som sitter på en bil med samma spec. som min vara så vänliga att kommentera detta, ska det låta så här?
Är det inte lättare att du åker med i någon annan V70 2,4d och kollar om du tycker den låter likadant som din bil ? Du känner ju igen ljudet.
Hej, jag har också en 2.4d -07 års modell och har en missljud och det hörs när motorn er kallt ,jag spelade in och satte på youtube
, kan du spela in och ladda på youtube och höra hur det låter?
077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]

Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!