Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvosmurf
Äger en V70 2.4D automat my10 och har en liten fundering angående lock up.
På tidigare bilar jag haft med automat har man märkt ganska tydligt när lock up'en gått in,
men på min nya V70 diesel kan jag inte direkt märka något, har man ingen lock up på dieslar eller
märker man inte längre av när den går in, på tidigare bilar jag haft märkte man det tydligt på varvräknaren.
av JHg
Jodå, lock up finns, det märker du när motorvarvet sänks med yttligare ca 500 rpm efter en växling.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det märks ju mest om man modulerar gasen så märker man att motorvarvet är låst till hasigheten så länge LOCK_UP-en är låst.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Hur är det på sex-växlade gin & tronics, låser den på 4-5-6 eller bara 5-6?
Användarvisningsbild
av CarMan
en automat låda ska växla mjut, så man inte märker när dne växlar/lägger i lockupp
av bengte
Förlåt en okunnig men vad är lockup? Jag har 6-växlad geartronic och detta kanske är ytterligare en funktion som jag inte kommit på fast jag haft bilen ett år nu (det tog 8 månader innan jag kom på att man kunde vinkla ner backspeglarna vid backning). Helnöjd med bilen men kanske en pärla för svin....
av JK24T
Känner ni inte lock-up när den går i !?!
Min S80N 3.2 var den ryckigaste och jävligaste bil jag har haft.... och... nä det är inget fel enl. Volvo. En riktig skitlåda är vad det är.
av Mr T
bengte skrev:Förlåt en okunnig men vad är lockup?
Det är säkert någon som kan förklara det bättre men i stort sett består en automatlåda av två propellrar i ett oljebad, motorn snurrar den ena propellern som kastar olja på den andra och därmed får den att snurra också. Den i sin tur är kopplad till drivhjulen.

Det ger dock hyffsat stora energiförluster varför lock-upen går in och låser axlarna mot varandra, du har då sas en direkt koppling mellan motor och drivhjul och förlusterna minskar.

Förr i tiden hade man bara lockup på högsta växeln. Nu för tiden på fler, dock är jag osäker på vilka även om jag haft bilen i två år :D

//Mr T
Användarvisningsbild
av andreas 80
Du har först "slirande lock-up" som går i först och håller motorns varvtal 50-100 varv över lådans.
Sedan går du in i "fix lock-up" som låser varvtalet helt.

Styrningen har blivit mycket bättre än på äldre bilar. Och jag tycker den sköter det mycket bra tillsammans med senaste dieslarna. Den låser ganska långt ner i varvtalsregistret om man håller låg gas, runt 13-1400 för slirande, och 1500 för fix.
Så på diesel finns det inte mycket område där du kör utan lock-up. Bara om du drar på ordentligt har du någon sekund efter varje växling där den är olåst.
Efterssom du har så bra vrid från motorn så låser man så tidigt som möjligt.
Lock-up finns på växel 3-6, kanske även 2.
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡