Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av scheriffen
Ursäkta min okunnighet, men är volvo's bilar galvade,eller va har dom för rostskydd ?
Användarvisningsbild
av CarMan
wexe skrev:Galvat från 88b tror jag :???:

det hela är kompliseras presis som jag skrev i din andra tråd på exakt samma ämne.

jag vet inte om man överhuvud taget kör med galv ??
men jag vet att det är olka bad o behandliganr , olikas sorters hålsrumsvax & andra utenpåliggande prudkter efter alla bad m.m.

Uppenbarligen funkar metoden ialla fall, för det var bra mågna årsedan man såg en sönder rostad volvo (läs bra många bilmodeller sedan dom tillverka en bil som började att rosta utan anledning)

det fin väll en del tidiga 850 som har en del fula rost skador, vilket kan komma från tveksama reprationer. men dessa bilar är ju 15 - 20 år gammla.

så jag är övertygad om att du kan köpa en XC60 o den är helt rostfri om 20 år
av Tobbev
Jag skulle absolut känna mig lugn när det gäller rost på XC60.

Från Vi Bilägare:

----------------------------------------------------
Volvo XC60 är i grunden bra konstruerad för att motstå rosten. Motorhuven är i aluminium och bakluckan i plast. Även hjulupphängningarna bak är i till stora delar i lättmetall och dörrarna har både invändig behandling och bra tätningar i fogarna.

Under bilen är de mest utsatta balkarna sprutade med rostskyddsmedel på insidan och slitskyddet är välgjort. De flesta av underredets skarvar är tätade, utom allra längst bak där det finns några som är helt obehandlade.

Skärmkanterna bak är av bra konstruktion utan smutssamlande hylla. Men innerskärmarna är delvis i ett filtliknande material, som på sikt binder fukt. De delar av filtskärmarna som ligger an mot plåten är dock klädda i plast, vilket minskar risken för rostangrepp. Fram sitter innerskärmar helt i plast.

På minuskontot noteras att tröskellådornas plastlister riskerar att binda fukt och det kan på sikt bli en rostfälla. Bilen saknar också stänklappar och är obehandlad i hjulhusen, innanför innerskärmarna.

– Volvon får, trots några detaljmissar, en stark fyra i betyg, kommenterar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Rostskyddsgaranti: 12 år.
----------------------------------------------------
Användarvisningsbild
av Funk
I stort sett all plåt på alla nyare Volvobilar är galvad, redan innan pressning, lite olika tjocklek beroende på var på bilen plåten sitter.
Bakluckor och huvar är i kompositmaterial eller aluminium. Ett antal balkar i krockburen är i borstål vilket rostar mycket mindre än vanlig plåt, även om man använder borstål för styrkan i första hand.
Ovanpå detta så är den färdiga karossen sedan doppad i ett antal olika kemiska bad för att komplettera rostskyddet och förbereda för alla de olika lacklagren.
Efter allt detta så sprutas hålrum och liknande med ett antal olika flytande skydd.

/Thomas

Som Carman säger så är det ganska ovanligt med rostskador generellt på Volvobilar, även om det förekommer så är det i ganska liten omfattning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Utanför stallet brukar det stå en stengammal 850 som nästan rullat 450.000 km och är helt rostfri.

Tyvärr är det ju ingen garanti för att man inte sparat in på rostskydd på nya volvomodeller.

Fasiken, va inte PVn helgalvad på 50 talet men dethade man glömt bort när man gjorde 140 på 60 talet och rost blev det....
Användarvisningsbild
av Funk
VolvoB20 skrev:Utanför stallet brukar det stå en stengammal 850 som nästan rullat 450.000 km och är helt rostfri.

Tyvärr är det ju ingen garanti för att man inte sparat in på rostskydd på nya volvomodeller.

Fasiken, va inte PVn helgalvad på 50 talet men dethade man glömt bort när man gjorde 140 på 60 talet och rost blev det....
Galvning på Volvo kom inte på allvar förrän på 80-talet.. PV:n har garanterat inget galvat, dock använde man kanske bättre och giftigare färger här och var.

/Thomas
Användarvisningsbild
av scheriffen
Jaha, En får takke för alle svar,nu vet ja lite mera,verkar som om Audi'n blir bytt mot en Xc 60
Tackar
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Körde en V70 från 1997 till 2007 och 26 000 mil. Ingen synlig rost någonstans när jag bytte in för nyköp. Var inte särskilt flitig med tvättsvampen den tid jag ägde denna vagn. :)

Det rostskyddet är jag nöjd med.

Hälsar

Henry
av Twendor
Har aldrig på mine 6 Volvobiler hatt rust. De har vært tildels godt behandlet vasket osv.

Men har hatt en rekke andre merker og må bare si at de har rustet:Audi,Bmw,Chrysler,Nissan,Ford og Mazda.
Min mening er at på akkurat dette feltet er Volvo absolutt blant de beste i bilverden. :-)-)

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]