Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cunningham
Vill dela med mig av mina initiala erfarenheter av Four-C på min V70. När jag i höstas skulle beställa ny bil hade jag sedan tidigare bestämt att jag skulle ta en allvarlig funderare på Four-C. Jag kör mycket på långa, ensliga och kurviga vägar där jag upplevde min tidigare V70 väl mjuk i kurvor och vid ojämnheter. Framför allt vid högre farter.

Jag hade vid det laget diskuterat Four-C med flera återförsäljare för att höra vilka erfarenheter olika kunder hade av systemet. Och då menar jag inte den vanliga slöa typen av återförsäljare med en ganska oengagerad inställning till livet och sitt jobb i synnerhet, utan folk jag faktiskt känner och som gör ett bra jobb. Döm om min förvåning när svaret ofta blev "säljer vi i princip aldrig, vi kanske i snitt säljer något system vartannat år".

Trots det beställde jag bilen med Four-C och det har jag inte ångrat en minut sedan dess. Pga av vädret, kör mest norrut och kyla och mycket snö gör sitt till, har jag ännu inte hunnit sätta systemet på riktigt prov vid aggresiv körning. Men även vid komfortkörning på gropiga vägar och sönderkörd is-snö är jag klart förvånad över hur mycket mer komfortabelt man åker. Systemet har en förvånadsvärd förmåga att svälja ojämnheter, och färden blir en helt annan. Har emellanåt åkt andra V70 utan 4C och blev alldeles paff över hur stötigt och ojämnt fjädringen arbetade. Gjorde inget annat än längtade tillbaks till den egna bilen.

Så sammanfattningsvis, trots okunskapen hos återförsäljarna, har 4C hittills bevisat sitt värde mer än väl.

Kan inte annat än rekommendera systemet, åtminstone om det är en "smooth ride" man är ute efter på dåliga vägar. Återkommer med en ny rapport när jag verkligen satt de två tuffare lägena på prov! :)
av Twendor
Helt enig i de synspunktene.
Det beste valget av ekstrautstyr på min bil.(Xc60-My10)
Også min forrige bil V70N-my07 hadde dette, men fungerte ikke like bra på den, da denne manglet advanced innstillingen.
Har vært flere diskusjoner om systemet på andre forumsider tidligere. Og det har ikke kommet mange negative uttalselser om four-c systemene.
Min mening om Four-C er at dette faktisk er mye kjøreglede og vel anvendte ekstrakroner. :-)-)
av Amli
Appel skrev:Kan bara hålla med, ett av dom bättre tillvalen jag har på min bil!!
Jag kopierar det här inlägget rakt av ;-//

Jag tror att det är först när man har testat det och kört några mil som man förstår hur bra det är. Hade fler demobilar haft detta tillval är jag övertygad om att fler oxå hade valt det.
av swemax
Amli skrev:
Appel skrev:Kan bara hålla med, ett av dom bättre tillvalen jag har på min bil!!
Jag kopierar det här inlägget rakt av ;-//

Jag tror att det är först när man har testat det och kört några mil som man förstår hur bra det är. Hade fler demobilar haft detta tillval är jag övertygad om att fler oxå hade valt det.
Svär lite över att jag inte tog det, får väl bli på nästa bil.

Men det krävs nog 2 bilar en med och en utan 4C för att man ska känna skilnaden, annars hade de nog riskerat en massa "missnöjda" kunder som trodde att systemet inte var så effektivt och att en utan skulle vara nästan lika bra?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag håller med. Det är ett fantastiskt system! :-)-)

Börjar nästan bli orolig hur det ska bli på nya bilen (XC60 R-design) där det är sportchassi istället för Four-C! :oops:
av Steff 99
XC90_Executive skrev:Jag håller med. Det är ett fantastiskt system! :-)-)

Börjar nästan bli orolig hur det ska bli på nya bilen (XC60 R-design) där det är sportchassi istället för Four-C! :oops:
Finns det inte Four-C till R-design ??

Jag blev lite lurad på min V70 ..jag ville ha sportchassi plus nivåreglering, men se det gick inte att beställa, det fick man bara med R-design o det ville jag inte ha.
Nu har jag enbart nivåreglering, vilket medför att bilen är 20 mm högre än standardchassi, så jag har en FWD som är lika hög som en XC70 :evil:
Användarvisningsbild
av Falk
Steff 99 skrev:
XC90_Executive skrev:Jag håller med. Det är ett fantastiskt system! :-)-)

Finns det inte Four-C till R-design ??

Jag blev lite lurad på min V70 ..jag ville ha sportchassi plus nivåreglering, men se det gick inte att beställa, det fick man bara med R-design o det ville jag inte ha.
Nu har jag enbart nivåreglering, vilket medför att bilen är 20 mm högre än standardchassi, så jag har en FWD som är lika hög som en XC70 :evil:
Jag upplever inte min, med nivåreglering, som nämnvärt högre än en utan nivåreglering. (Kikade på det när jag hämtade ut bilen. Det stod "likadana" V70 bredvid varandra med och utan nivåreglering)
En tröst är ju att V70II's standardchassi under alla omständigheter är långt "sportigare" uppsatt än V70N's. Nuvarande bilen är flera snäpp trevligare på vägen när man kör lite aktivt jämfört med den V70N MY05 som jag hade tidigare.
av Steff 99
Min är högre än andra med motsvarande nivåreglering, den mäter 74 cm från marken till skärmkant över bakhjulet.
Bilias svar var att Volvo ändrat på stötdämparna därför är den högre.
Men när de såg den första gången tyckte samtliga att den var mycket högre än vad den skulle och tog in den för att kolla så att allt stod rätt till.
Så nu är den SUV lik, det är bara AWD som saknas.

Hade jag vetat detta så hade jag beställt Four-C
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡