Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maskinförarinnan
Hej!

Nu när jag åkte hem från jobbet så fanns de inget tryck i motorn, de händer inte mycke när jag gasar,
Plus att när jag gasar så är det luft som pyser, ju mer jag gasar ju mer lyft pyser de ut.

Har jag spräckt turbon?

Va kan de vara för fel?

Tacksam för svar

Mvh D5:an
XC90_Executive skrev:Insugningsröret till turbon, sitter det som det ska?
Det sitter nån kåpa i vägen.. Jag ser ingenting. Känner och hör att det blåser.
Hur reagerar en bil när turbon är påväg att rasa eller när turbon rasar?

Är det bara en slang som kan ha lossat?

Det kommer upp ett felmedelande:
Motorsystem Serv erfodras.
Men det är en vanlig orange lampa som lyser ingen rööd.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag hade en XC90 D5 MY07 för ett par år sedan. Hade precis haft den inne på verkstan och dom hade dragit åt en slangklämma på insugningsröret till turbon för hårt. Så när jag laddade på som fasen där ifrån så rök slangklämman och det fick till följd att det började pysa som f*n när man gasade. Plus att det kändes som att 180 hästar plötsligt hade försvunnit ur motorn.
Användarvisningsbild
av CarMan
om du här pys, så jobbar uppenbarligen turbon !!!

hördes det en smäll i samband med att felet framträde första gången? om så är fallet så har du en lång längsgående spricka i plast röret som ligger undet motorn (mellan turbo & intercooler)
CarMan skrev:om du här pys, så jobbar uppenbarligen turbon !!!

hördes det en smäll i samband med att felet framträde första gången? om så är fallet så har du en lång längsgående spricka i plast röret som ligger undet motorn (mellan turbo & intercooler)

De va ingen smäll alls. utan de bara komm.
Blev väldigt snopen när jag skulle köra hem och tappat trycket totalt.
Och att de pyyste...
av perhall
Jag hade en hyrbil med turboras på tjänsteresa för ett tag sen. Kom ingen smäll men den gick i 130 nedför och 70 uppför på motorvägen så jag blev omkörd av lastbilarna. Sen fick jag en ny Laguna och då gick det i 200 igen... skulle tro att bilen har motsvarande 60-65 hk utan turbo men en D5 kanske 80. Känns så i alla fall. /PH

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]