Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I bilens menysystem finns inställning för kollisionsvarningssystemets avstånd.

Vad innebär det? Hur föhåller sig denna inställning till den man gör via rattknapparna?

undrar förvirrad
Henry
av swemax
På min XC70 känns det som det ändras med inställningen för ACC'n

Kollar teori & praktik dvs. manual & verklighet på hemvägen idag och återkommer
av swemax
Glömde teorin
Men i praktiken så ändras avståndet när displayen tänds på samma sätt som för ACC´n

Dvs. med fler streck tända larmar den på längre avstånd.
instruktionsboken skrev:Ställa in varningsavstånd
Varningsavståndet reglerar på vilket avstånd den visuella och den akustiska varningen utlöses.
Välj ett av alternativen Långt, Normalt eller Kort under Bilinställningar -> Kollisionsvarningsinställn. -> Varningsavstånd.
Varningsavståndet bestämmer känsligheten för systemet. Varningsavstånd Långt ger tidi- gare varning.
Prova först med Långt och om denna inställning ger för många varningar, vilket i vissa situationer kan uppfattas som irriterande, byt då till varningsavstånd Normalt.
Använd varningsavstånd Kort endast i undantagsfall, t.ex. vid dynamisk körning.
Kontrollera inställningar
De aktuella inställningarna kan kontrolleras på mittkonsolens display. Gå via meny Bilinställningar Kollisionsvarningsinställn., se sidan 112.
OBS!
När den adaptiva farthållaren används kom- mer varningslampan och varningsljudet att användas av farthållaren även om Kollisionsvarnaren är avstängd.
Kollisionsvarnaren varnar föraren vid risk för kollision, men funktionen kan inte förkorta förarens reaktionstid.
För att kollisionsvarnaren skall vara effektiv, kör alltid med Avståndskontroll inställd på tidsavstånd 4–5, se sidan 154.
OBS!
Även om varningsavståndet har satts till Långt kan varningar i vissa lägen uppfattas som sena. T.ex. vid stora hastighetsskillnader eller om framförvarande bil bromsar kraftigt.
Kollisionsvarningen (varningsavståndet) är beroende av rattknapparna. Detta gäller alltså även utan att fathållaren används. Jag har testat i dag.

Vad är då menyn i "bilinställningar-kollisionvarning-varningsavstånd" bra för?

/H
Henry_Fågeljazz skrev:Kollisionsvarningen (varningsavståndet) är beroende av rattknapparna. Detta gäller alltså även utan att fathållaren används. Jag har testat i dag.

Vad är då menyn i "bilinställningar-kollisionvarning-varningsavstånd" bra för?
När jag testade på min S80, som inte har Driver Support, utan "bara" aktiv farthållare och kollisionsvarnare (för att driver support inte fanns då) så ändras det bara i inställningen för varningsavstånd. Om man inte kör med farthållaren i vill säga....
Användarvisningsbild
av 164E
Vad förstått ställs avståndet för avståndskontrollen - en mindre del av den röda varningslampan lyser med fast sken - in med knapparna på ratten. Kollisionsvarningen med blinkande hel röd ljusrad i varningslampan och varningsljud har jag inte lyckas provocera fram. Som jag förstått det är det den senare man ställer in i menyn under bilinställningar och att avståndskontrollen är aktiv i farter över 30 km/h medan kollisionsvarningen i farter från 7 km/h.
Senast redigerad av 1 164E, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är svårt att hålla isäg alla begräpp & system. jag har inte mna papper här o kan därför inte med sökerhet andvänd rätt namn på systemen.

Bilen har ett system som med 4 röda dioder varnar om du ligger förnära framförvarande bil, detta avstånd ändras med rattknapparna.
vi har ett annat system som varnar med ljud & samtliga 12 dioder, tror det är deta vi kan ändra i ICM man ajg blir osäker när jag inte har litraturen här)
nån som har systemet o kaan bekrävta dementera???
Användarvisningsbild
av 164E
CarMan skrev:Det är svårt att hålla isäg alla begräpp & system. jag har inte mna papper här o kan därför inte med sökerhet andvänd rätt namn på systemen.

Bilen har ett system som med 4 röda dioder varnar om du ligger förnära framförvarande bil, detta avstånd ändras med rattknapparna.
vi har ett annat system som varnar med ljud & samtliga 12 dioder, tror det är deta vi kan ändra i ICM man ajg blir osäker när jag inte har litraturen här)
nån som har systemet o kaan bekrävta dementera???
Kan inte säga att jag kan systemet utan och innan, men det ser ut som om mitt inlägg alldeles ovan bekräftas av dig, vi skrev dem samtidigt, så jag bekräftar ditt :D
Senast redigerad av 2 164E, redigerad totalt 0 gång.

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]