Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har fått förmånen att införskaffa en tjänstebil. De enda kraven är att det ska vara en kombi och maxbeloppet är satt till 286200:-. I denna summa ska även vinterdäck ingå. Jag har fått en offert från bilia på en:

V70 2.0F Limited edition Momentum ICE WHITE
Teknikpaket 1(nyckellöst, aktiva xenon, high perfomance)
Nyckelavst krockkudde passagerare
Blåtands handsfree
El barsäkerhetslås
Canicula 17"
Tonade rutor lastutrymme
Vinterdäck (dubbade michelin på 16" naos)
Lastrumsmatta plast
Skålade gummimattor

Priset är satt till exakt 286200:-

Min fråga är dels om det är ett bra pris? Jag undrar även om ni har tips på likvärdiga bilar som motsvarar V70 i storlek och komfort? Finns det ex någon prisvärd dieselbil i nämnda prisklass?

Värt att nämna är att jag kör en V70 2,5FT privat...
Skoda Octavia Combi RS med TDI-motorn på 170hk ( 233600 grundpris) + lite utrustning borde ju funka storleksmässigt, komforten kan jag dock inte svara på då jag inte kört den själv, men 170 vridstarka diesel-kusar mot 140hk bensinare, motormässigt är ju valet iaf inte svårt...
Tflex skrev: Värt att nämna är att jag kör en V70 2,5FT privat...
Är det inte nästan kriminellt fantasilöst att då ta en till - fast slöare?

Kom igen nu, behöver du verkligen en stor kombi som tjänstebil om du har en privat? Vad jobbar du med? Annars kan du ju exempelvis köpa C30 2.0D om du bara behöver en bil att transportera dig med. Två V70 på gården är bara en för mycket när det finns så mycket annat kul.
Tflex skrev:Hej!

Har fått förmånen att införskaffa en tjänstebil. De enda kraven är att det ska vara en kombi och maxbeloppet är satt till 286200:-. I denna summa ska även vinterdäck ingå. Jag har fått en offert från bilia på en:

V70 2.0F Limited edition Momentum ICE WHITE
Teknikpaket 1(nyckellöst, aktiva xenon, high perfomance)
Nyckelavst krockkudde passagerare
Blåtands handsfree
El barsäkerhetslås
Canicula 17"
Tonade rutor lastutrymme
Vinterdäck (dubbade michelin på 16" naos)
Lastrumsmatta plast
Skålade gummimattor

Priset är satt till exakt 286200:-

Min fråga är dels om det är ett bra pris? Jag undrar även om ni har tips på likvärdiga bilar som motsvarar V70 i storlek och komfort? Finns det ex någon prisvärd dieselbil i nämnda prisklass?

Värt att nämna är att jag kör en V70 2,5FT privat...
Fin utrustningsnivå! Fast motorn är kanske inte så rolig. Se dig även om efter andra alternativ. 8)
Orwar skrev:Hade hellre tagit en 1.6D om den passar in i budgeten. 2,0F är ju bara tråkig och hörgvarvig. 1.6D är iaf rolig vid macken! :)
Instämmer till 100%.
Tflex skrev: De enda kraven är att det ska vara en kombi och maxbeloppet är satt till 286200:-. I denna summa ska även vinterdäck ingå.
Nu kanske jag är en "Messerscmitt", men om ni läser vad TS skriver så är nästan samtliga råd ni ger inte vad han efterfrågar. Okej, det skall vara rådet om Skoda.
Saken är den att det måste vara en kombi i storleksklass V70. De vanligaste bilarna på företaget är V70, Passat, Mondeo & 9-5. Det måste vara en miljöbil enligt skatteverkets regler eller en diesel med låg förbrukning. Vad låg förbrukning innebär är lite luddigt. Det ingår fritt bränsle, men man förmånsbeskattas givetvis för detta. Enl mina beräkningar skulle då 1 privatmil i en 2,0F kosta ca 5:-. Jag får inte köra med min privata bil. Däremot så ska FT:n bytas ut om ca 1 år (Kommer givetvis inte ta en V70 igen om jag kör på 2,0F). Hade hellre tagit en diesel, men då räcker knappt pengarna. Framförallt inte då det även ska vara med vinterdäck.
Det känns som att man får välja mellan en diesel utan någon extrautrustning eller en 2,0F med den utrustning man vill ha.

Men i övrigt tycker ni priset är ok?
Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]

Skumt fel b230ft

Körde den till en verkstad som brukar jobba m[…]

Angående motorvärmare för "hy[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Köpte en sportkatt på vparts, då […]