Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikaudi
Hej,
Jag har en XC70 -08 som har gått 3.800mil. Den har börjat att gå som en påse nötter med jämna intervall, den tappar helt orken och saknar vrid på alla växlar men kopplar man ur och varvar så varvar den enligt förväntan.
Det släpper efter en liten stund oftast men i helgen så pågick det nästan 10 mil hem från Sälen......
Någon som har haft liknande problem och vet vad det kan vara??

PS. mitt användarnamn tillhör mitt förflutna :D
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Denna typ av fel måste diagnosticeras av erfaren mekaniker med bilen uppkopplad mot dator.

Intermittenta fel kan vara mariga. Men förhoppningsvis finns felkoder att ta hjälp av.

Hälsningar

Henry
av Knasen
fredrikaudi skrev:Hej,
Jag har en XC70 -08 som har gått 3.800mil. Den har börjat att gå som en påse nötter med jämna intervall, den tappar helt orken och saknar vrid på alla växlar men kopplar man ur och varvar så varvar den enligt förväntan.
Det släpper efter en liten stund oftast men i helgen så pågick det nästan 10 mil hem från Sälen......
Någon som har haft liknande problem och vet vad det kan vara??

PS. mitt användarnamn tillhör mitt förflutna :D
En vild gissning är att turboreglermotorn kärvar, har för mig att den är elektriskt styrd.
av fredrikaudi
Henry_Fågeljazz skrev:Denna typ av fel måste diagnosticeras av erfaren mekaniker med bilen uppkopplad mot dator.

Intermittenta fel kan vara mariga. Men förhoppningsvis finns felkoder att ta hjälp av.

Hälsningar

Henry
Hej och tack för alla svar hittils!
Jag var in med bilen i mellandagarna till Volvo och de fick fram en felkod som indikerade på massor av olika möjliga saker (vilka vet jag inte), de uppgraderade mjukvaran i bilen i fall det skulle hjälpa, vilket det inte gjorde. Garantin gick ut 2009-11-17 såjag tänkte att jag kunde fiska lite på detta forum innan de får fortsätta att leta fel...
Användarvisningsbild
av CarMan
en felkod som pekar på flera saker???

Är bilen privat ägd & fortfarande ägs av första ägaren så har du kkl i 3 år
Avgasgaranti i 5 år 8000 mil (om det nu tänds en motorlampa o felet påverkar bilens utsläpp)
av fredrikaudi
CarMan skrev:en felkod som pekar på flera saker???

Är bilen privat ägd & fortfarande ägs av första ägaren så har du kkl i 3 år
Avgasgaranti i 5 år 8000 mil (om det nu tänds en motorlampa o felet påverkar bilens utsläpp)
TACK CarMan!!!
Den är privatägd och det är en ägare så det ska jag hävda!
Angående felkoden: det var en felkod men den pekade på flera olika möjliga fel, sedan fick jag för första gången upp ett larm när vi var i Sälen i veckan där det stod typ "Motorfel, boka service snarast", det kom engång och inget mer så det ska nog också få undersökas av Volvo.

Men det vore intressant att höra om det är några som har haft liknande fel så att man kanske kan hävda att det är känt typ.
av JHg
Jag har en kompis där dieseln (V70N D5) blev helt orkeslös. I det fallet var det insugningsslangen som gett sig. Den tålde inte att få olja på sig, då "löste den up sig" delvis och tjuvläckte luft.
Användarvisningsbild
av Diesel5
Har två kompisar som båda åker D5 -08:or som har samma problem när det är kallt ute... Båda sitter det KCR-box i och jag tror ju att det måste ha med det att göra på nått vis... Kan en Dieselmotor gå dåligt om den får för mycket kall luft???
Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]

Skumt fel b230ft

Körde den till en verkstad som brukar jobba m[…]

Angående motorvärmare för "hy[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Köpte en sportkatt på vparts, då […]