Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensa1000
Min mor ska skaffa ny tjänstebil, kommer förmodligen bli V70 igen . Valet står mellan en 2.4 d eller en 2.5 ft ,om det blir en 2.4d så blir det förmodligen polestar till den. Vad tycker ni hon ska välja? Hon pendlar och kör mest på motorväg. Förbrukningen är inte så viktig eftersom dom betalar en fast avgift per mil .
Vilka tycker ni är fördelarna respektive nackdelarna med respektive motor?
av Amli
Oj, här kommer du få många svar... "Experter" kommer nog att börja predika om vad som gäller :roll: :wink:
Jag tycker att din mor ska prova bägge modellerna och se vad hon tycker själv. Det är ganska stor skillnad i karaktär motorerna mellan.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Å vad tycker du själv då?

Fördelar och nackdelar med diesel Vs bensin kan ju diskuteras i all oändlighet.

Vi som kör diesel tycker oftast såhär:
- Drar mindre bränsle i förhållande till antal körda mil.
- Billigare i drift om man kör många mil om året..
- Bränslevärmare med i köpet, mycket trevligt såhär års!!
- Högre dragvikt (spelar nog mindre roll i ditt/hennes fall)
- Längre serviceintervall (om man väljer etanol som bränsle i alla fall, minns inte vilket serviceintervall det är om man bensinåker..)

Vad ni som har bensinare tycker får ni nog skriva själva.
av jensa1000
Variosboy skrev:Å vad tycker du själv då?

- Längre serviceintervall (om man väljer etanol som bränsle i alla fall, minns inte vilket serviceintervall det är om man bensinåker..)

Själv så gillar bensinmotorer eftersom jag tycker karaktären är roligare med mer varvvillighet och bredare register. Är i själva verket torsk på BMW och deras bensinmotorer, men i det här fallet så är jag tvedelad eftersom jag inte tror min mor varvar ur motorn speciellt ofta och kanske till större del uppskattar en motor som har en lugnare karaktär. Är det någon som vet hur mkt motorerna varvar i svensk motorvägsfart? dvs 130 km/h :)
av Bamse
Variosboy skrev:Å vad tycker du själv då?

Jag håller helt med, tanten ska köra diesel :lol:

Själv har själv kört både sug och blåsbensinare från Volvo de senaste 10 åren och nu klivit över till diesel - och jag är allt annat än missnöjd, färre depåstopp och varm bil på vintern med värmaren - och dessutom är den urstark... Perfekt (även) för kvinnor alltså.
av AndS
Tobbev skrev:Jag tror min 2.4D varvar runt 1700-1800 varv i 130km/h.
Kan det verkligen stämma? Jag har en -08, manuell, och den varvar precis över 2000 vid 120km/h om jag minns rätt nu. Så det borde bli runt 2200varv vid 130km/h.
av perhall
så lite tror jag inte heller att den varvar, låter mer som en 250 hk 600 nm 3-l dieselsexa

en 2,5FT varvar ca 2500 i 130
av MattiasD
Valet av bränsle tycker jag är det lättaste vid val av bil - förnyelsebart eller fossilt? Jag väljer förnyelsebart! Skulle jag köpa ny bil idag skulle jag överväga Audi med 2.0 TFSI motorn. En modern motor anpassad för Etanol.

Den ekonomiska kalkylen dieselförespråkare brukar lyfta fram kommer att spricka. Dieselskatten ska höjas och bör ligga på samma nivå som för Bensin. Vi går snart in i en ny högkonjunktur och det lär driva upp framför allt Dieselpriset. Den ökade försäljningen av Dieselbilar kommer att konkurrera om Dieseln med de tunga transporterna. Skulle Diesel och Bensinpriset mot förmodan inte stiga, kommer det att ske mer beskattning. Det finns ett beslut inom EU att 2020 ska transportsektor drivas av 10% förnyelsebar energi. Även om vi i Sverige ligger bättre till än andra länder inom EU är det mycket långt kvar. Och vi vet ju hur priskänsliga bilägare är när det gäller att tanka sin bil. Höjd skatt på fossilbränlset är det ända som hjälper.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]