Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hansandreasson
Nu när det är -12 och -15 grader har motorn sagt "Låg nivå kylvätska" vid kallstart. Meddelandet försvinner efter ca. 30 sekunder och tittar jag så ligger nivån mellan max och medel. Startar jag efter att den varit i varmt garage så säger den ingenting.

Ska man fylla lite till eller låta det vara?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Om du vill kan du fylla på till max. markeringen när motorn är kall men jag tror det handlar om något annat t.ex givarfel eller liknande
av Bluff
Hade samma problem på min V70 2,5 FT. Åkte förbi Bilia och de sa att Volvo är lite snåla när de fyller på i fabriken. När det är ganska kallt så komprimeras vätskan lite och då ger bilen utslag för att det är för lite. De fyllde på lite och mitt felmeddelande har inte kommit tillbak sedan dess!

/Johan
av CalleV70
~Kalle~ skrev:Om du vill kan du fylla på till max. markeringen när motorn är kall men jag tror det handlar om något annat t.ex givarfel eller liknande
nå, bättre fylla på när motorn är varm. Vätskan expanderar lite vid uppvärmning. Den känner av i expansionkärlet, så försvinner meddelandet är det ingen fara.
Användarvisningsbild
av len
~Kalle~ skrev:Den korrekta mängden kylarvätska läser man av vid kall motor
Varför då?? Fyller du till max vid kall motor, lär den släppa ut vätska när den blir varm. Ligger den på max vid varm lär du inte ha problem. Dessutom vet man att termostat är öppen och cirkulationen ok vid varm motor.
av ztaffans
len skrev:
~Kalle~ skrev:Den korrekta mängden kylarvätska läser man av vid kall motor
Varför då?? Fyller du till max vid kall motor, lär den släppa ut vätska när den blir varm. Ligger den på max vid varm lär du inte ha problem. Dessutom vet man att termostat är öppen och cirkulationen ok vid varm motor.
Allting är relativt, vad är kall motor. De flesta som haft bil ett antal år vet att kylarvätskenivån skall kontrolleras när motorn är kall (med kall menas inte -30grader som det kanske är hos en del just nu, utan ungefär som man har i ett garage 5 - 20 plusgrader). Fyller man då till maxmarkeringen så finns det plats i expansionskärlet även när motorn blir varm.
Lycka till och glöm inte att fylla på 50/50 blandad glykol av rätt sort.
av CalleV70
hmm, jag har haft bil i en j-vla massa år och undrar varför tiden gör att man "vet" detta som verkar fel?? Anser att du har fel när du "vet" att det är kall motor. Ingen logik i detta.
Tvärtom, vi som har gamla samlarbilar med kylarlocket på kylaren dvs ingen expansionstank VET att man häller i när motorn är varm men passar sig när man öppnar locket.
av ztaffans
CalleV70 skrev:hmm, jag har haft bil i en j-vla massa år och undrar varför tiden gör att man "vet" detta som verkar fel?? Anser att du har fel när du "vet" att det är kall motor. Ingen logik i detta.
Tvärtom, vi som har gamla samlarbilar med kylarlocket på kylaren dvs ingen expansionstank VET att man häller i när motorn är varm men passar sig när man öppnar locket.
Ok, nu menade jag inte så gamla bilar och lite klumpigt formulerat var det nog, för det jag menade var att man varit intresserad av bilar och dess funktion en längre tid.
Själv har jag bara haft 70-tals bilar och framåt och aldrig haft en bil utan expansionskärl. På en bil med expansionskärl är det helt rätt och ingen fara att fylla till maxmarkeringen när bilen är kall. Anledningen till att maxsträcket sitter en bit ner på kärlet är att ska finnas plats för kylarvätskan att just expandera som den gör när bilen blir varm.
På tyska bilar står det oftast kalltwasserstand (reservation för stavning) på kärlet och detta betyder kallvattennivå på svenska och det samma gäller Volvo och andra bilar. Står dock inte på Volvos kärl, däremot står det, en överstruken hand när det är varmt och ett ok när den är kall, på locket. Med detta får jag för mig att de menar undvik att öppna locket när vätskan är varm vilket då gör det svårt att fylla på när motorn är varm. Visst jag vet också att man kan öppna försiktigt och långsamt men andemeningen måste ändå vara, kontrollera och fyll vid kall motor :D
1986 GLT kamdrivning

Fick remhaveri och nu efter byte rem + spänna[…]

Skumt fel b230ft

Ja en trasig insugspackning ger dom symtomen, men […]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]