Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Har nu rattat min V70 2,4d summum i tre veckor, avverkat ca 270 mil, julfirande och allt annat. Första tankningen gick på 0.64 liter per mil, men enligt färdatorn skulle den gått på 0,54. Visst det har varit kallt och värmaren går ju oxå, men så mycket kan det inte göra. Andra tankningen gick den på 0.67 och och datorn visade 0,58. Tredje tankningen gick den på 0.83 men då gick den bara korta svängar runt Borlänge trakten en veckas tid i 10-15 minusgrader, med rätt många kallstarter. Rätt nöjd så, men varför skall den visa så mycket fel? Min gamla 170 hk bensinare visade inte så fel. Annars är jag helnöjd med allt, den går så tyst mot den gamla
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är värmaren och en liten felvisning som står för mellanskillnaden, inge konstigt alls..

Hade du värmare i din gamla bensinare?? Hade du inte det så är ju jämförelsen som äpplen å päron..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
I min S80 V8 awd visar färddatorn alltid 0,3 för mycket. Dvs står den på 17,3l/100km så blir verklig 17,0. Så har det varit alla tankar när värmaren inte har varit igång.

Nu när det är riktig vinter och grymt kallt så går värmaren minst en gång om dagen, vissa dagar t.o.m 3-4 gånger. När jag tankade för ett par dagar sen så visade bilen 18,8 och verklig förbrukning inklusive värmaren blev 19.7. Det kostar att ligga på topp! :wink:
Användarvisningsbild
av Appel
Jag har ingen värmare så jag kommer bara upp i 18,5 som mest :cry:, dock verkade min antispinn lägga av idag och det var rätt skoj att ligga i "bra" fart med hjulspinn, dock med lite svag doft av brända bromsbelägg eller något... men det kanske gör att jag kan få till en deciliter till :D
Användarvisningsbild
av supersonic
XC90_Executive skrev: Nu när det är riktig vinter och grymt kallt så går värmaren minst en gång om dagen, vissa dagar t.o.m 3-4 gånger. När jag tankade för ett par dagar sen så visade bilen 18,8 och verklig förbrukning inklusive värmaren blev 19.7. Det kostar att ligga på topp! :wink:
19.7???

Herregud, jag som tyckte min bil hade för hög förbrukning vid senaste tankning... 0,78... med trasig EGR dessutom! :???:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gurra82 skrev:Har nu rattat min V70 2,4d summum i tre veckor, avverkat ca 270 mil, julfirande och allt annat. Första tankningen gick på 0.64 liter per mil, men enligt färdatorn skulle den gått på 0,54. Visst det har varit kallt och värmaren går ju oxå, men så mycket kan det inte göra. Andra tankningen gick den på 0.67 och och datorn visade 0,58. Tredje tankningen gick den på 0.83 men då gick den bara korta svängar runt Borlänge trakten en veckas tid i 10-15 minusgrader, med rätt många kallstarter. Rätt nöjd så, men varför skall den visa så mycket fel? Min gamla 170 hk bensinare visade inte så fel. Annars är jag helnöjd med allt, den går så tyst mot den gamla
Din förrukning är ca 16% över färddatorn.

6% är nog felvisning och 10% beror på värmaren. Helt normalt.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
supersonic skrev:19.7???
Herregud, jag som tyckte min bil hade för hög förbrukning vid senaste tankning... 0,78... med trasig EGR dessutom! :???:
V8 (315hk), fyrhjulsdrift, automatlåda, helt fullutrustad (väger 2,18ton). 0-100 på 5,9s. Helt underbar bil. Den får dricka så mycket den vill! :wink: Tankar bara 98 oktan förresten.

Slut på OT! :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
supersonic skrev:19.7???
V8 (315hk), fyrhjulsdrift, automatlåda, helt fullutrustad (väger 2,18ton). 0-100 på 5,9s. Helt underbar bil. Den får dricka så mycket den vill! :wink: Tankar bara 98 oktan förresten.

Slut på OT! :wink:
ouch... hur ska du överleva i din nya bil, har du börjat avgiftningen mot prestandaberoende ännu :D
Användarvisningsbild
av sand3rs
XC90_Executive skrev:I min S80 V8 awd visar färddatorn alltid 0,3 för mycket. Dvs står den på 17,3l/100km så blir verklig 17,0. Så har det varit alla tankar när värmaren inte har varit igång.

Nu när det är riktig vinter och grymt kallt så går värmaren minst en gång om dagen, vissa dagar t.o.m 3-4 gånger. När jag tankade för ett par dagar sen så visade bilen 18,8 och verklig förbrukning inklusive värmaren blev 19.7. Det kostar att ligga på topp! :wink:
Är det mycket stadskörning (förutom värmaren osv)?

Btw, ska inte v8an göra göra 0-100 på 6.5 sekunder?
av Steff 99
sand3rs skrev:
XC90_Executive skrev:I min S80 V8 awd visar färddatorn alltid 0,3 för mycket. Dvs står den på 17,3l/100km så blir verklig 17,0. Så har det varit alla tankar när värmaren inte har varit igång.

Är det mycket stadskörning (förutom värmaren osv)?

Btw, ska inte v8an göra göra 0-100 på 6.5 sekunder?

Nedförsbacke och hemlängtan och lite drömmar så går det på 5,9 sek..... :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Fel centerhögtalare?

Ja, precis. Så det är något som b[…]

Inte ett skit, sitt lungt i båten Skickat f[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

halva.jpg Nu har jag ju förutsatt att det […]

Låter som ett problem jag hade med ABS styrb[…]