Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lasse_t5
#355997
Intresserad köpa en V70II T6 08-09 med automat.Är det något att tänka på ? såg tex en på blocket som redan efter några tusen mil behövt byta hela motorn,måndagsex eller ?
av borstarmicke
#356098
Tror det var en här som fick byta motor på sin XC70 D5 mkt tidigare än så, dock inget som tillhör vanligheterna, inget som lär vara det på T6:orna heller.
Användarvisningsbild
av Funk
#356130
Vi har haft 7-8 bilar med olika varianter av 6:an på jobbet som fått gå hårt, enda felet har varit en oljenivågivare som fått bytas på en av bilarna. Det är dock viktigt att den följt servicen och kampanjerna då det gjorts en och annan uppdatering i preventivt syfte.

/Thomas
av lasse_t5
#356285
Ok ,tack för svar.Har lite D5 som tänkbart alternativ men tycker den kanske känns lite trött jämnfört med T6`n.Haft 960-91 + S90 -97 tidigare med 3,0 sexan,de gick fin fint o många mil.
av borstarmicke
#356327
Tror inte en D5:a med automat och Polestar-behandling skulle vara helt fel heller:

V70 D5 AUTOMAT 2008-2009

PRESTANDA:


ORIGINAL -09 EFFEKTOPTIMERAD
Max effekt: 136 kW 151 kW
Hästkrafter: 185 hp 205 hp
Vid varvtal: 4000 rpm 3750 rpm
Vridmoment: 400 Nm 450 Nm
Vid varvtal: 2000-2750 rpm 2000-2750 rpm
Acceleration (0-100): 9,4 s 8,8 s
Maxfart 215 km/h 215 km/h*
Bränsleförbrukning, stad: 10,1 l/100km 10,1 l/100km
Bränsleförbrukning, landsväg: 6,2 l/100km 6,2 l/100km
Bränsleförbrukning, blandad: 7,7 l/100km 7,7 l/100km
Utsläppsvärde CO2: 203 g/km 203 g/km

* Polestars effektoptimeringar påverkar inte bilens toppfart.


Har själv tidigare bytt en -02 V70 T5 mot en -07 V70 D5 och saknade inte T5:an alls, dieselns grymma bottenvrid e hur gött som helst, 5:e januari blir det diesel igen...byter vår -08 V70 2.5T mot en 2010 2.4D Business Summum, ska bli skönt att inte behöva tanka så ofta...
av lasse_t5
#356380
Jag vet diesel ska ha bra nyttig effekt där det behövs.Har inte ägt någon modern diesel än.Blir att testa båda motoralternativen innan jag bestämer mej antagligen.D5 har fördelen med billigare drift jämnfört med T6.
av viktore
#356456
Är du sugen på en T6a så kör på det.. om inte den ekonomiska aspekten är blodigt viktig är det inte lönt att börja kolla åt dieselhållet.
T6 är en väldigt trevlig motor som förövrigt har 400nm vid 1500rpm så en diesel, effektoptimerad eller ej, har inget att hämta där..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#356503
En Heico-optimerad (230hk/460Nm) V70 D5 automat (MY10) gör 0-100 på 7,5s. T6 gör det på 7,2. Men det finns iofsig väldigt få MY09 V70 D5 205 tillsalu, om du inte vill lägga lite till och köpa en MY10.
Användarvisningsbild
av Guru
#356637
XC90_Executive skrev:Men det finns iofsig väldigt få MY09 V70 D5 205 tillsalu, om du inte vill lägga lite till och köpa en MY10.
Eller inga alls eftersom D5244T10 inte kom i V70 förren MY10. I S80 kom den mitt i modellåret MY09, närmare bestämt 08w48.
av Haen
#356643
Har själv en T6 -08 som jag köpte begagnad i februari för ett mycket bra pris. Om du hittar en 08 som inte har gått mer än 2-4000 mil så får du väldigt mycket bil för pengarna, T6:a är i stort sett fullutrustad som standard och de flesta beg T6:or på marknaden har det mesta övrigt också.
Jag är mycket nöjd med min som jag inte har haft några som helst problem med. Jag kör inte så väldigt många mil per år så förbrukningen spelar inte så stor roll för mig.

PS: nu när det är första riktiga vintern med T6:an så är det en ren njutning med AWD och stor motor!

/haen
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]