Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kør ofta med slap og likaså en god del med last i bilen. Så det stod klart från børjan at jag skulle ha aut nivå kontrol på bak aksel. Så var det jo å bledra ned på utrustnings listan og legga til utrustning innan det ble bestilling av XC 60. Som nevnt i mange andra trådar her på forumet så kunne jeg ikke velge til four-c når jeg nå hadde valt aut nivå kontroll. Men nå etter å ha lest mye om dette på forumet så har jeg begynt å tenke om jeg burde ha struntat i nivå kontr och heller tatt four-c. Hva menar dere? før och imot?
Jeg tror at det går å endra enda om jeg ringer selger på Mandag men er ikke helt sikker.
Det er veldigt irriterande detta at just den kombinationen man ville ha går inte at kombinera.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligade rubriken.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Har för mig att four-C endast är den inställbara dämpningen och inte nivåkontroll. Båda har sina fördelar så det beror mer på vad du skall använda bilen till.

Nivåreglering juisterar själva fjädrarna vilket jag inte tror att four C gör. Four C har dock stötdämpare från Öhlins om jag inte minns fel. Öhlins är en av världens bästa tillverkare av stötdämpare så det är hög klass på grejerna. Har dock ingen egen erfarenhet av four C.

For C är mer att jämföra med sportchssit enligt mig. Jag har sportchassi pga att jag var ute efter vägegenskaperna då man på sportchassit byter både dämpare, fjädrar plus krängningshämmare. Dessutom var det billigare än Four-C. Nivåregleringen fick jag på köpet då de erbjuds i samma paket.
Med handen på hjärtat, hur ofta andvänder man Four-c ???
lastar man mycke så är väll Nivomat det man ska ha
Four-C er helt toppen, anbefales. Og på en normal tur skifter jeg flere ganger, veibane og svinger ol avgjør.
Et annet pluss med Four-C er at gasspådrag og styring også påvirkes av innstillingen som er valgt.

Vil sammenligne den ordinære dempingen på en Xc60 med omtrent Sportinnstillingen på Four-C.

Da har man et valg mot Comfort, som passer litt dårlig vei og bykjøring(mitt førstevalg)
Og muligheten Advanced for motorvei og svingete vei, høyere hastigheter og forbikjøringer.(girer senere).

Har også eid Volvoer med Nivåmatic( 960 og V70), og vil påstå at Four-C er et bedre system.
Xc 60 er min andre bil med Four-C og det vil bli det første som krysses av som tilleggsutstyr på neste bil.
Jag kan oxå ställa mig i ledet och varmt rekommendera Four-C chassi!! Även jag skiftar ofta. Då jag bor i Norrland och med risiga vägar och dåligt plogade vägar på sina håll är det dock mest i mitt fall mellan comfort och sport. Men jag har aldrig på comfort i hastigheter över 100 km/h. Tycker det blir för svajigt då. Då är det bara sport eller advanced som gäller. (D)

Köp!! :-)-)
Men som oilburner skrev: Är det nivåreglering på four-C? Jag tror inte det men hade varit bra att få bekräftat av någon av er som kör four-C idag.
Det är inte nivåreglering på four-c bilar. det går inte att få till det rent tekniskt.
Volvo Assistans - och sedan?

@apersson850 , Man servar sin Volvo hos en Volvo […]

V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]