Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Hello!

Har elinfällbara backspeglar som jag ställt in på auto-in vid låsning- Resultatet blir tyvärr att när jag kommer ut till bilen på morgonen och det varit minus över natten så har dessa då frusit fast och orkar inte fällas ut (sliter på den lilla elmotorn - inte bra)

Har någon annan problem med detta? Hur gör man för att kunna använda funktionen som det är tänkt på dessa 1800:- extra utr?
Just nu har jag således stängt av funktion :cry:

Och nu behöver inte dom som har varmgarage svara nåt så dumt som -Jag har varmgarage.

Funderar på om man kan plocka bort backspegelkåpan och spruta typ låsspray som man kan spruta i låscylindern? Alltså sån som förhindrar frysning, inte tinar upp redan fruset. Köpte någon Turtle produkt på sprayburk (56:-) som jag behandlat lås och gummilisterna med - funkar kanon. Borde inte det funka att spraya på backspegelmotorn?

Bil V70II MY10

//LOTEZ
LOTEZ skrev:Hello!

Har elinfällbara backspeglar som jag ställt in på auto-in vid låsning- Resultatet blir tyvärr att när jag kommer ut till bilen på morgonen och det varit minus över natten så har dessa då frusit fast och orkar inte fällas ut (sliter på den lilla elmotorn - inte bra)

Har någon annan problem med detta? Hur gör man för att kunna använda funktionen som det är tänkt på dessa 1800:- extra utr?

Och nu behöver inte dom som har varmgarage svara nåt så dumt som -Jag har varmgarage.

Funderar på om man kan plocka bort backspegelkåpan och spruta typ låsspray som man kan spruta i låscylindern? Alltså sån som förhindrar frysning, inte tinar upp redan fruset. Köpte någon Turtle produkt på sprayburk (56:-) som jag behandlat lås och gummilisterna med - funkar kanon. Borde inte det funka att spraya på backspegelmotorn?

Bil V70II MY10

//LOTEZ
Har du bilar som står nära dig så du behöver ha funktionen på ?? vet inte hur motorn ser ut inuti , men det är ju inte säkert att smörjning kommer åt , gummilister eller motor så kan smörjningen fungera olika bra , beklagar felet
Hello!

Har på de tre senaste bilarna aldrig haft problem trots att de alla haft infällbara. Bor iofs söder om Karlskoga men inte ens på skidsemestrar 80 mil norrut har jag haft problem med att de fryst trots kallt väder, snö och is. Bilen står ute dygnet runt....
av LOTEZ
hansjkpg skrev:
LOTEZ skrev:Hello!

Bil V70II MY10

//LOTEZ
Har du bilar som står nära dig så du behöver ha funktionen på ?? vet inte hur motorn ser ut inuti , men det är ju inte säkert att smörjning kommer åt , gummilister eller motor så kan smörjningen fungera olika bra , beklagar felet
Oftast inte, försöker alltid fickparkera pga rädsla för dörruppslag men ändå... :cry:

//LOTEZ
av LOTEZ
Emiljonsson7 skrev:Hello!

Har på de tre senaste bilarna aldrig haft problem trots att de alla haft infällbara. Bor iofs söder om Karlskoga men inte ens på skidsemestrar 80 mil norrut har jag haft problem med att de fryst trots kallt väder, snö och is. Bilen står ute dygnet runt....
Okei, hmm... Kan det vara så att något gör dem "otäta" så fukt kryper in och fryser kanske? Bytte iofs nyligen (på verkstad) från orginal svarta kåpor till matt silver ala R-Design. Kan det vara så enkelt att dom sitter otätt alltså?

//LOTEZ
LOTEZ skrev:Funderar på om man kan plocka bort backspegelkåpan och spruta typ låsspray som man kan spruta i låscylindern? Alltså sån som förhindrar frysning, inte tinar upp redan fruset. //LOTEZ
Skulle inte satsa på det, det håller inte så länge.

Skulle istället spruta in ordentligt med litiumfett då det är icke aggresivt mot plast, och tål vatten och salt utan att försvinna och inte stelnar vid låg temp.

Bild
Variosboy skrev:Det är samma visa här i Kristinehamn! :wink:

Varje gång det blir omslag från plus till några minusgrader sitter de fastfrusna.
Dåligt som fan..
Är det någon som talat med verkstaden , det kanske finns servicefix på detta!?
Användarvisningsbild
av leiwi
har alldrig råkat ut för detta trots att Göteborgsvädret ofta är minusgrader på natten och töväder på dagarna, men "låsolja" skulle jag nog akta mig för .Det forslaget som B20 har är nog lösningen
Tabort kåpan blås torrt och smörj med ett gott fett som inte tillåter att ej vatten stannar kvar och fryserfast spegeln .

Själva motorn är intregrerad i axeln ,och du bör nog smörja nedre anliggningen mot "dörrfästet, när du tar bort kåpan så ser man konstruktionen och vilka ytor du bör smörja.
Har du bilar som står nära dig så du behöver ha funktionen på ?? vet inte hur motorn ser ut inuti , men det är ju inte säkert att smörjning kommer åt , gummilister eller motor så kan smörjningen fungera olika bra , beklagar felet[/quote]

Oftast inte, försöker alltid fickparkera pga rädsla för dörruppslag men ändå... :cry:

//LOTEZ[/quote]

ok förstår dig , fick själv fem uppslag den första veckan jag hade min (blir så f.bannad)

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]