Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonjon
Är det bara jag som tycker att instrumentbelysningen (hastighetsmätaren) är usel för en bil i denna prisklass ?
Reflexer plus att röda nålarna är svåra att se om man inte har reostaten på max, med bländning som följd.
Kanske dax för glasögon.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nej, du är inte ensam, har diskuteratats förut, kolla tråden om V70N kontra V70II..
Användarvisningsbild
av Falk
XC90_Executive skrev:Jag har alltid ljuset på max. Tycker att det är suveränt. Har "Kronografinspirerade instrumentrundlar, Watch Dials".
Även när du kör i mörker??? ?:-/

Kanske har innerbelysningen tänd oxå och en såndär ljusstake på instrumentbrädan... Och en färglad lysande julgran i synfältet ? :roll: :wink:

:P
av Amli
XC90_Executive skrev:Jag har alltid ljuset på max. Tycker att det är suveränt. Har "Kronografinspirerade instrumentrundlar, Watch Dials".
Det har jag oxå, men jag tycker ändå att det syns riktigt dåligt. Snyggt men syns dåligt.
Användarvisningsbild
av Falk
XC90_Executive skrev:Den dimmar ju ner radion, navin och övriga instrument när det är mörkt ute...
Det kan ju vara ett problem... De små perifera ljuspunkterna borde ju vara starkare relativt insrumentgruppen...
Fast full mutter på instrumentlyset på natten... Nä, det går bort, det blir ju som ett bländande flipperspel. :D

(Ofta när jag kör om bilar eller blir omkörd i mörker ser jag förvirrade bilister som har en navigator på full ljusstyrka uppsmackad i rutan mitt i synfältet. Hela bilkupén blir upplyst. Jag undrar hur man står ut med det? Jag tycker nästan att min eftermarknads Tomtom lyser för starkt på den svagaste nattfärgsinställningen. Och då har jag ändå haft den på ett Broditfäste nere på panelen...)
Användarvisningsbild
av Guligan
Falk skrev:
Även när du kör i mörker??? ?:-/

Kanske har innerbelysningen tänd oxå och en såndär ljusstake på instrumentbrädan... Och en färglad lysande julgran i synfältet ? :roll: :wink:

:P
Du borde ju ha en Saab med "Night panel" eller vad det nu kallas när i stort sett alla instrument kan släckas ner och det blir kolmörkt i bilen...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Falk skrev:Det kan ju vara ett problem... De små perifera ljuspunkterna borde ju vara starkare relativt insrumentgruppen...
Fast full mutter på instrumentlyset på natten... Nä, det går bort, det blir ju som ett bländande flipperspel. :D

(Ofta när jag kör om bilar eller blir omkörd i mörker ser jag förvirrade bilister som har en navigator på full ljusstyrka uppsmackad i rutan mitt i synfältet. Hela bilkupén blir upplyst. Jag undrar hur man står ut med det? Jag tycker nästan att min eftermarknads Tomtom lyser för starkt på den svagaste nattfärgsinställningen. Och då har jag ändå haft den på ett Broditfäste nere på panelen...)

Har haft inbyggd navi (RTI) i alla bilar sen 10 år tillbaka (när det kom som tillval). Har aldrig stört mig på skärmen, aldrig!

Eftersom bilen dimmar perfekt (enligt mig) när det är mörkt ute så är det inget som stör mig. Även RTI-skärmen dimmas ner. Vill man kan man sätta på nattläge, men det har aldrig blivit aktuellt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jonjon skrev:Är det bara jag som tycker att instrumentbelysningen (hastighetsmätaren) är usel för en bil i denna prisklass ?
Reflexer plus att röda nålarna är svåra att se om man inte har reostaten på max, med bländning som följd.
Kanske dax för glasögon.
Tror inte det har med prisklass att göra. Det finns ju skitbilar som kostar noll och ingenting som är 100 ggr bättre och lättare att läsa av i mörker eftersom de har genomlysta tavlor och visarnålar.

Nä det är nog till 100% en designgrej där man offrat läsbarhet och funktion för att det ska se ball ut.
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]

köpa en Volvo S / V60

Ja snygg och kraftig. Vill dock vara lite ekonomis[…]