Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilsotto
#351968
Funderar på att köpa en 2.4D alt 2.5FT Business Momentum automat som privatperson. Vilken av dessa blir mest ekonomisk? Vilken är roligast att köra? :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
#351973
vad är mest ekonomiskt?? tja, hur långt kör du & var bor du, har du nytta av att slippa betala vägtullar?
När byter du bil nästa gång? o vilken av bilarna är då mest eftertraktad (mest värd)


mycket svår fråga att svra på...
av Niclas
#351986
CarMan skrev:vad är mest ekonomiskt?? tja, hur långt kör du & var bor du, har du nytta av att slippa betala vägtullar?
När byter du bil nästa gång? o vilken av bilarna är då mest eftertraktad (mest värd)


mycket svår fråga att svra på...
Man slipper inte betala vägtullar(trängselskatt) längre. Det tog dem bort från alla bilar som är registrerade efter 1 Januari 2009, men bilarna registrerade före 2009 är det fri passage in/ut i/ur stockholm :)
av Larzan
#351991
Körde nyss en 2,5FT aut. Rolig var den inte.
Kändes mest som man inte får göra annat än att tanka etanol. Finns ju roligare saker att lägga pengarna på än att stoppa ned dom i ett hål på sidan av bilen.

Räkna ut vart din brytpunkt går och fundera ett varv eller två på dieseln.
av Arese
#352003
Ekonomiskt lär brytpunkten där dieseln löna sig vara låg (säkert kring 1000 mil/år) pga något bättre andrahandsvärde och lägre förbrukning.

FT är dock mycket snabbare (+60 hk) så gillar du att köra bil är inte valet svårt. Dessutom ger etanolmotorn klart högre körkomfort med mindre vibrationer, skönare ljud och bredare register.

Ett klassiskt val mellan hjärta och hjärna således :D

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av SvenB
#352012
Glöm inte skatten på dieselbilen 5050:-/år. Flexifuelbilen blir, hoppas vi, skattebefriad i 5 år.
av erc
#352027
nilsotto skrev:Funderar på att köpa en 2.4D alt 2.5FT Business Momentum automat som privatperson. Vilken av dessa blir mest ekonomisk? Vilken är roligast att köra? :wink:
Vi pratar alltså om fabriksnya bilar? 2.5FT är med nuvarande standardkampanjer 10000 dyrare än 2.4D - priserna ligger väl på 300000 repsektive 290000. Klart prisvärt. Inte otänkbart att 2.4D är värd mer än 2.5FT efter några år. Som tidigare nämnt blir dock 2.5FT skattefri i fem år medan 2.4D kostar ca 4000/år. Huruvida du sparar in den högre skatten med dieselns lägre förbrukning är det ju upp till din körsträcka att avgöra. 1000 mil i FT'n kostar drygt 12000 kronor i bränsle (oavsett E85 eller bensin). 1000 mil i dieseln kostar ca 8000. Baserat på 11,50kr/l för diesel, 12,50kr/l för bensin och 9,50kr/l för E85 och bilarnas deklarerade förbrukning vid blandad körning (för E85, bensinförbr +30%).

Roligast att köra? Beror ju på vad man tycker är roligt. Ingen av bilarna är ju något komplett glädjepiller. De flesta skulle nog säga att 231-hästars FT-versionen är den roligare av de två. Men - på långa, snabba resor på kontinenten hade åtminstone jag långt hellre kört dieseln.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#352053
KKR skrev:Glöm inte skatten på dieselbilen 5050:-/år. Flexifuelbilen blir, hoppas vi, skattebefriad i 5 år.
Vad jag vet så kostar en V70II 2,4D man 3921kr per år i skatt...
Användarvisningsbild
av SvenB
#352071
XC90_Executive skrev:
KKR skrev:Glöm inte skatten på dieselbilen 5050:-/år. Flexifuelbilen blir, hoppas vi, skattebefriad i 5 år.
Vad jag vet så kostar en V70II 2,4D man 3921kr per år i skatt...
Sorry, du har delvis rätt. Jag har varit inne på transportstyrelsens hemsida igen. Manuella kostar 3921:-/år. Men automat, som trådskaparen efterfrågar kostar 4866:-/år. Den jag tittade på först som kostade 5050:-/år var tydligen en D 5:a
av AndS
#352101
Kör min första diesel efter 30 år med bensinare och jag trivs bra med den. Gillar dieselns råstyrka och kraft från låga varv, man får en annan körstil. Så gillar du att kunna åka runt lite "lugnare" på låga varvtal så tycker jag dieseln inte är så tokig.
Men vi var redan från början inne på att åka diesel och jag är nog inte så känslig, bilen är för mig mera ett transportredskap, skönt, smidigt och lugnt.
Ok, jag petade in en Polestar så visst finns det kraft också om hornen någon gång skulle växa lite.

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]