Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pepps
Jag har en volvo v70-08 med keyless. Då jag skall start bilen händer det ofta att den inte startar. Det hörs ingenting men efter en stund så tänds strålkastarna fram men i övrigt så händer ingenting. Det kan hända att jag får trycka på startknappen 10-15 gånger innan den till slut startar. Det kan även hända att jag måste ta ur nyckeln och sätta i den flera gånger och därefter försöka starta den. Till slut lyckas det och bilen går hur bra som helst.
Detta är mycket irriterande för det händer alldeles för ofta. Är det någon som har upplevt samma fel och har någon erfarenhet av vad detta kan vara för fel?
Användarvisningsbild
av CarMan
låter som du glömmer att trampa på bromspedalen, eller koppling om det är en manuell (står i displayen om du glömmer det/ alternativt om bilen inte registrerar att du gör detta)
Användarvisningsbild
av CarMan
ta ur nyckeln, du har ju keyless ! nyckeln kan du ju ha i fickan om du vill.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Precis! Ta ur nyckeln och försök starta. Om det fungerar så kan det vara nyckelläsaren (i instrumentbrädan) som det är fel på, alternativt nyckeln i sig. Prova med extranyckeln också så kan du se om det är nyckelfel på själva nyckeln. Byta batteri i fjärren är ju ett billigt sätt att felsöka också. Jag har också nyckellöst men har inte varit med om samma sak. Dock kanske det nyckellösa systemet drar mer batteri i fjärren.
av Pepps
Nu är det så att jag drog lite förhastade slutsatser om keyless. Det visade sig vara en fjärrnyckel till bilen, sorry.
Men problemen är fortfarande de samma. Jag trampar alltid ner koppling och bromsen då jag skall starta så detta är ej problemet. Får aldrig någon varning om att jag inte gör detta i displayen. Så vad kan problemet vara då?
Har lämnat bilen på Volvo tidigare och påtalat problemet för dem. De har undersökt och inte hittat något fel och de har inte heller sett att det registrerats några felkoder i bilen. Bilen startade felfritt första året, sedan kom problemen tätare och tätare fram till dags datum. Tacksam för fler svar om någon känner till detta problem.
Användarvisningsbild
av CarMan
batteriet går bara till fjärkontrollen.
bilen lysen kan bara tändas om tänningan sätt på. tänningen får man bara igång om man inte rör pedalerna & håller in startknappen 2sek. så uppenbarligen hålls ingan pedaler ned tryckta.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
har du provat med reservnyckeln? Bara för att utesluta nyckelfel. Har du samma problem med reservnyckeln så ligger felet troligtvis inte i nyckeln.
av Pepps
Med risk för att bli lite tjatig. Jag sätter i nyckeln, trampar ner koppling och broms, trycker på start, ingenting händer. Inget felmeddelande visas trots detta i displayen. Då jag fortfarande har pedalerna nedtryckta men släppt starknappen så tänds framljusen. Men det är inte detta som är huvudproblemet utan att bilen faktiskt inte startar, först efter 10 försöket i extremfallen. Mycket irriterande!!
Normalt sett då bilen startar så räcker det med att trycka in startknappen en kort sekund. Det kan väl inte vara meningen att jag skall trycka in knappen 5-10s eller?
Det är ju konstigt att det fungerar 9 av 10 gånger. Men i bland så uppstår felet 2-3 gånger på raken under samma dag.
Användarvisningsbild
av CarMan
klart det inte är meningen att set ska funka så, den ska starta med en kort knapptrucknng.
du har väll garanti, bara att boka tid, eller ringa volvo assistans när blien väl inte startar
av Pepps
Ja jag får väl boka tid igen och be dem tvinga fram felet, vilket de inte gjorde förra gången då den var inne. De nöjde sig säkert med att starta bilen ett par gånger och då startade den säkert felfritt. Det händer ju som sagt inte varje gång man startar utan man får säkert starta och köra och stänga av och starta och köra igen osv. Till slut så uppstår problemet igen. Konstigt bara att jag tycks vara den enda som har detta problem i hela Sverige. Känns väldigt konstigt att ingen kan förklara felet för mig ens på verkstaden.

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]