Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrpal
Hej!

Återigen volvoägare efter många år med SAAB och här kommer mitt första inlägg i detta forum.

Har köpt kupévärmare, Volvo standard som står på metallben framför passagerarstolen, till min V70 och placering av denna under drift är inget problem, förutom att larmet löser ut om jag inte tänker på att ställa in "låg känslighet" när jag lämnar bilen. Problemet är hur jag ska hantera värmarn när den inte används. I SAAB:en var värmarn monterat under handskfacket, så den var ur vägen för passagerarnas ben. Men Volvo rekommenderar att den ska stå på golvet. Hur gör ni andra? Monterat den under handskfacket eller har ni något fiffigt tips?

//Christer
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har den mellan framstolarna riktad rakt mot vindrutan så framrutan börjar avisas direkt på några minuter bara.

Lösrtr inte ut larmet heller.
Användarvisningsbild
av AndersP
Det var en intressant placering !
Har du möjligtvis nån bild på det ?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej Chrpal!

Jag har hittat en bra lösning där jag klämt in stålställningen under golvmattan precis framför förarstolen. Värmaren är då riktad rakt upp mot taket. Dessutom "låser" golvmattan ställningen så att den inte välter. Den är inte heller i vägen för passageraren då den sitter såpass nära stolskanten. Kan ta en bild om du vill? Min återförsäljare berättade om de helt nya kupévärmarna som tydligen bara är några centimeter tjocka. Ungefär som en pocketbok. Det hade varit något men nu får jag leva med min gamla ett tag....
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ser att även den nya tunna värmaren verkar kunna gå att sticka in under golvmattan. Precis som på bilden i länken ovan men under själva mattan. Så har iaf jag gjort med min "tjockmodell" :-) Har iofs textilmattor men bör funka ändå,
av DavSan
Hej!

Jag monterade fast min under handskfacket och det lev riktigt bra tycker jag...
Den syns inte men sitter heller inte i vägen för de säkringar som finns där.
av chrpal
Har precis varit ute och tittat på era förslag. Min värmare är den nya smala typen för knappa 700 kronor. Att placera värmaren framför förarstolen går inte då kabeln är för kort, däremot går det att ställa den "under" mattan framför passagerarstolen. Tycker i och för sig att vinkeln blir fel på värmaren, den pekar snett upp mot instrumentbrädan. Jag har original gummimattor i bilen, vilket kanske påverkar. Sedan får passagerarna vara lite försiktiga med att flytta stolen. Vi får se om placeringen "håller". Alternativet är nog annars att skruva fast värmaren under handsfacket.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag har värmaren såhär helt enkelt. Den passar inte att ha under mattan. När en passagerare ska sitta där så flyttar man den bara mot "mittkonsolen"
Bild
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det där måste jag säga är det mest opraktiska sättet att ha en värmare på, jävligt trist om man är flera som åker varje dag, ett evigt plockande med den fram å tillbaka å snubbel på sladden..

I min förra V70N hade jag den monterad på högersidan om mittkonsolen, hade en DEFA, den tunna varianten = aldrig i vägen!

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]