Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
Hej

Jag fick ju min bil i onsdags. Kom i går på att jag inte ens hade öppnat huven på bilen. Så, öppnar huven och ser till min förvåning att på kåpan som täcker motorn står det D5. Har alla 2.4D denna kåpan eller har jag på något vis fått fel kåpa?

Mvh
Tobbe
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Samma här och det skall vara så (enligt volvo). Rätt mycket är ju samma, en turbo saknas men i övrigt är det ju ganska lika. Det går ju inte att jämföra med 1,6 eller 2.0D.
Användarvisningsbild
av AndersP
Plus att vi 2.4D-ägare blir kanske lite nöjdare jämfört med vad D5-ägare blivit om det var tvärtom.
Förmodligen har Volvo sparat en krona eller två vid tillverkning. Men kundernas alla frågor :roll:
av JHg
Volvo kallar alla 5 cyl. dieslar för "D5-serien". Därför står det D5 på alla 5 cyl. dieslar numera.
Användarvisningsbild
av oilburner
JHg skrev:Volvo kallar alla 5 cyl. dieslar för "D5-serien". Därför står det D5 på alla 5 cyl. dieslar numera.
Næ tror nog inte at man kan komma inn på volvo ock si at man har en D5 bara før at det står det på plast kåpa. Nei D5 vil nog altid va D5 som har 205 hestar och alt annat ar diesel femma.
tror nog at det ar kunn snakk om at spara pengar i produksjonen at man setter samma plastkåpa på alla modeller. Innan jag bestalde min XC 60 2,4AWD så lånade jag en bil for provkørning. Blev førvånad då det visade seg at det stod D5 på motoren och tenkte først at det va nåt salgsknep før å salja bil at man satte ned en større motor enn det som skulle va. Saljaren måtte førsekra meg om at det varkligen va en 163hk och inte en 205 som sto i den. provade en D5 senare men synes ikke at det va så står skillnad frast man kunne merke at det va litt mer sprut.
av Steff 99
oilburner skrev:
JHg skrev:Volvo kallar alla 5 cyl. dieslar för "D5-serien". Därför står det D5 på alla 5 cyl. dieslar numera.
Næ tror nog inte at man kan komma inn på volvo ock si at man har en D5 bara før at det står det på plast kåpa. Nei D5 vil nog altid va D5 som har 205 hestar och alt annat ar diesel femma.
tror nog at det ar kunn snakk om at spara pengar i produksjonen at man setter samma plastkåpa på alla modeller. Innan jag bestalde min XC 60 2,4AWD så lånade jag en bil for provkørning. Blev førvånad då det visade seg at det stod D5 på motoren och tenkte først at det va nåt salgsknep før å salja bil at man satte ned en større motor enn det som skulle va. Saljaren måtte førsekra meg om at det varkligen va en 163hk och inte en 205 som sto i den. provade en D5 senare men synes ikke at det va så står skillnad frast man kunne merke at det va litt mer sprut.
Som ett samlingsnamn på alla dieslar med 5 cylindrar blir det ganska logiskt med "D5" vilket det står på alla motorkåpor

På 205 hk är"D5" ett modellnamn och modellnamnet på 175hk är 2,4 d..... på svenska är detta för flertalet ganska logiskt..... :mrgreen: :-)-)
av perhall
Med tanke på att många verkar bli förvånade och med tanke på möjligheten att chippa en 2,4D till 240 hk kanske det hade varit bättre om Volvo spenderat några kronor på separata motorkåpor för 2,4D...
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]