Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petzzon
Hej.

Står i valet och kvalet om jag skall välja till driver support paketet till min XC60.
Givetvis vet jag att all säkerhetsutrustning är bra men framför allt är det den adaptiva farhållaren jag vill åt.
Min fråga till er som har kört en tid med detta är hur fungerar det i hårt trafikerad miljö?.
Tvivlar inte alls på funktionen i det stora hela men ligger mycket på motorvägarna kring Stockholm och vad händer när bilar framför en svänger ut med mycket snäva marginaler?? Tvärnitar bilen??
Som sagt är e ju trafiken stundtals en enda lång kö. Fungerar det tillfredställande då? Eller blir det väldigt ryckig körning?

Många frågor.......

MVH Peter
av JHg
Farthållaren fungerar bara i hastigheter över 30 km/h.
Det jag retar mig på är att t.ex. när en bil svänger av på en avfart och brosar så bromsar min bil också. Det har svårt att känna av att bilen inte längre ligger i samma fil framför mig.

Bilen "tvärnitar" inte, såvida bilen framför inte kör långsammare än du. Då bromsar den för att hålla valt avstånd (avståndet väljs i tidsenheter).

Jag kör varje dag på E6 till Göteborg.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
"Problemet" när en bil svänger av på en avfart är att bilen låg i samma fil när den började bromsa och då reagerar ACC (den aktiva farhållaren). Sen när bilen svänger av så tar det ett litet tag innan den känner att det inte finns någon bil framför längre och då gasar den upp igen.

I hårt trafikerade situationer är det rätt bra med ACC, men svänger en bil ut jättenära framför dig så kan den ha svårt att upptäcka det snabbt. Iallafall när vi snackar höga hastigheter. I låga hastigheter brukar jag inte ha den på alls. Den stängs av automatiskt om det går ner under ca 20km/h.

Allt som allt så är Driver Support ett helt suveränt system som jag tycker är nödvändigt. ACC skapar ett kraftigt beroende! :) Dessutom tror jag att det höjer andrahandsvärdet rätt mycket, iomed att XC60 lanserades hårt med att den hade många smarta säkerhetssystem!
Användarvisningsbild
av Gurra82
Jag har inte beställt något driver support, fungerar säkert jätterbra, men det finns en sak som gjorde att jag inte beställde det, bilen blir så otroligt ful, med den stora svarta plastbiten i grillen. Fungerar den när det snöar?, på vintern har jag mött många bilar och då ser man att den är tänkt med snö
av Petzzon
Ja det verkar ju som det fungerar. I lägre farter tror jag inte ja kommer använda det men ligger dagligen 7 mil på motorvägen in mot Stockholm rullar ofat på i 100-120 problemet som ofta uppstår är att folk svänger ut ifrån innerfilen fremför mig med ytterst liten marginal titt som tätt. Men som sagt bromsar den bara lätt o anpassar avståndet så är det ju bara bra. Andrahandsvärdet spelar inte mig personligen någon roll dock måste jag ju ta ställning till kostanden 330:-/mån Tveksam om det är värt det. Men o andra sidan har ja redan plockat på onödig lyx för det dubbla så man kan ju undra vart logiken finns, säkerheten borde ju gå först..........
Användarvisningsbild
av Gurra82
Jag tycker inte det är värt det, jag bor inte i stockholm, men kör mycket och ibland även där och konstaterar att där behöver man ingen avståndsradar för radarn gör ju att det blir en lucka (alltså så man håller rätt avstånd) och skapar man en lucka i stockholmstrafiken kommer det ett pucko och tränger sig i och då kommer du ju ännu längre bak i kön. Skippa den skiten. Du får inte igen det på andrahandsvärdet. jag skulle inte betala ett skvatt för det
av Arese
Jag gillar inte heller avståndsradarn - den passar inte min körstil. På motorväg så kör jag med den vanliga farthållaren och parerar i god tid med hastighetsförändring (99% uppåt) om det krävs. Vid landsvägskörning vill jag ha bra momentum och upplever att avståndsradarn stör "flytet" vid omkörningssituationer då jag gärna behåller ett visst fartöverskott in i omkörningen.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av AndersP
Vill man ta det lugnt och anpassa sig till rådande omständigheter i trafiken är "radarn" suverän. Man kan "luta sig tillbaka" lyssna på musik, ta en kaffe. Fram till jobbet kommer man lugnt och säkert.
:D
Jag tycker att farthållare + ACC är en av de bästa funktionerna på MY10
av Arese
Ja, kanske passar den bättre när man dricker kaffe :D

Mvh
Arese

Hej! Jag har en Volvo PV 444 från 1953 med 6[…]

Nu har jag lyft av multiremmen och det gö[…]

Volvo Assistans - och sedan?

@apersson850 , Man servar sin Volvo hos en Volvo […]

V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]