Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av golvkillen
Har en V70II-08. mkt nöjd förutom när jag använder dieselvärm vid ca +3-+10 gr och fuktigt ute. efter ca 15 min användande är de imma i hela bilen. endast en glugg med sikt i framruta.. har haft bil inlämnad för dettta vid 3 tillfällen. uppgradering av mjukvara fick jag till svar sista gång. (men problem kvarstår). ac står på auto.. luftintag likaså. ändå imma. vid minusgrader har detta problem aldrig uppstått. har någon samma problem.??? :(
av swemax
Har på sista tiden upplevt precis samma problem men vet inte om det blir bättre vid minusgrader

Jag Har för mig att jag läst att andra haft problem med otäta gångjärn till bakluckan och jag hade ett hyffsat läckage där efter en tvätt då det droppade kraftigt från kanten på plasten som går från gummilisten och en bit in på taket.
Edit, sökte lite, denna tråd är det jag menar http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... rn#p323816
Om det ständigt läcker in lite den vägen så lär det ju dunsta när bilen blir varm och kondensera på de kalla rutorna

Jag har dock inte haft bilen inne för koll av detta ännu, men kommer att ta upp det när jag ska på service
Användarvisningsbild
av VolvoB20
golvkillen skrev:Har en V70II-08. mkt nöjd förutom när jag använder dieselvärm vid ca +3-+10 gr och fuktigt ute. efter ca 15 min användande är de imma i hela bilen. endast en glugg med sikt i framruta.. har haft bil inlämnad för dettta vid 3 tillfällen. uppgradering av mjukvara fick jag till svar sista gång. (men problem kvarstår). ac står på auto.. luftintag likaså. ändå imma. vid minusgrader har detta problem aldrig uppstått. har någon samma problem.??? :(
Menar du när du kör igång värmaren när bilen är parkerad eller är det nä du är ute och kör?
av marcbe
Har du bett dem kolla så att det inte är stående vatten i HVAC:en (klimatanläggningen)? Kan vara problem med dräneringen av kondensvatten från evaporatorn eller läckage från värmeväxlaren...?
av swemax
I mitt fall är det när bilen gått på tidur och jag kommer ut för att åka iväg.
Och för mig kan värmaren ha varit på mer än 15min tror jag.
Tex. om jag satt tiduret på 17.00 men blivit lite sen så jag inte kommer iväg före 17.30-45 så är det fortfarande imma :(
Värmaren lär väl starta mer än 15min innan inställd tid även vid 5-10 graders utetemp?
Värmaren stannar förmodligen 10-15min efter 17.00
När jag kör så har jag inga problem men det tar en bra stund innan imman försvinner, ~5-10 min och detta trots att bilen är varm.
av CalleV70
när det varit skitväder och nästan 100 % luftfuktighet, så kan du få imma när värmaren börjar ge värme. Det är en värmare, inte en avfuktare. När du startar, tar ac:n hand om imman och avfuktar luften ( tryck på defrostern så går det på sekunder). Har haft dieselvärmare sedan 2003 och det är normalt. (dock bör nog imman vara borta efter 30 min med dieselvärmaren när du fått upp värmen ordentligt?)
Senast redigerad av 2 CalleV70, redigerad totalt 0 gång.
av swemax
Jag har haft värmare sen 2001 (det är som med 4krafs, man blir beroende)men inte sett dessa problem tidigare i vart fall inte på den här nivån.
Enstaka gånger när man varit i och ur bilen med våta kläder så att stolarna blivit riktigt fuktiga kanske, men inte annars.
av Slezii
Det är precis samma sak i min S80,men jag uplever inte det som problem,jag har vant mig att köra defrostern när jag sätter mig i bilen så är imman från framrutan borta på några sekunder(tar mycket längre tid för sidorutorna)
Användarvisningsbild
av Nexus6
Samma i min V70, har kommit till samma slutsats som ovanstående skribent, det är bara en värmare och drar den in fuktig luft som värms upp blir det imma på insidan. Har aldrig sett problemet vid t.ex. minusgrader eller torra dagar.

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]