Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aurang
Hej på er,

Jag är inne på min första kombibil och det mest påtagliga med detta är väl hur makalöst smutsigt det blir på hela bilens bakdel, man ser ju inte ett smack ut genom bakrutan...
Därför; någon som vet om/hur mycket bättre detta problem blir om man monterar en spoiler bak på karossen, rimligtvis borde det ha någon typ av positiv inverkan på graden av nedsmutsning.

Är det någon som nyligen monterat och även kan indikera vad priset är för en sådan åtgärd?

Rulla på! :-)-)
Användarvisningsbild
av Gurra82
Det handlar bara om att bilen blir snyggare, jag har spoiler där bak på min V70 06, men min pappa har att inte på sin 05, min blir precis lika smutsig som hans bakruta, ingen skillnad. Jag har inte köpt någon spoiler på min nya V70 10 som jag fortfarande väntar på :( det är snyggare, men löjligt dyrt för en liten plastbit, tyvärr!
av lobbysleeper
Visst ger takspoilern en liten effekt rent aerodynamiskt, men ändå inte synbart ur nedsmutsningssynpunkt.

Dock är takspoilern värd varenda krona rent utseendemässigt! Tycker bilen blir så mycket snyggare med spoilern.

"Från 3900kr monterat och klart" enligt Bilias katalog.
PDF länk

För övrigt kanske stänkskydd bak hjälper lite också, om inte annat så skonar man lacken just bakom däcken :-)-) (har själv satt på skydd, aningens osnyggt, men mycket praktiskt)

Sen kan man tona rutorna med mörkaste filmen som jag, så slipper man tänka på att titta ut genom bakrutan efter skymningens infall eller efter att lite smuts letat sig upp på rutan

Its all about the look 8)
av Amli
Håller med om att takspoilern gör mycket för utseendet! Blir klart snyggare :-)-)
Men det är inte lika påtagligt som på V70/XC70N. Då var det ett måste då bilen i min mening är rent ful utan.
Användarvisningsbild
av Guligan
Japp, V70II blir klart snyggare med spoiler men ser ändå ut ok utan, däremot V70N är ju en ren katastrof utan spoiler.
av Mats76
lobbysleeper skrev:Visst ger takspoilern en liten effekt rent aerodynamiskt, men ändå inte synbart ur nedsmutsningssynpunkt.

Dock är takspoilern värd varenda krona rent utseendemässigt! Tycker bilen blir så mycket snyggare med spoilern.

"Från 3900kr monterat och klart" enligt Bilias katalog.
PDF länk
Någon som vet vad vingen kostar lackad och klar men utan montering, samt hur monterar man den? Limmas den bara eller behöver man göra något mer?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, spoilern gör mycket liten eller ingen effekt alls mot nedsmutsning. Dock har den en motsatt effekt - biltvätten lyckas aldrig komma åt riktigt under spoilern. Men som andra skrivit så skulle jag aldrig vilja vara utan den. Den höjet utseendet rejält. Lite aggressivare look.

Jag har dock problem när skidboxen åker på........Samma sak med takräcken och lång last......du riskerar att knäcka spoilern eller göra märken i den (i synnerhet med den el-hydrauliska bakluckan). Har själv i panik fått rusa fram och hejda luckan då jag glömt att spoilern tar i lasten på taket. Förmodligen inte ensam om detta.....

Skidboxen är ännu värre för luckan öppnas långt in och skidboxen måste jag sätta så långt fram det bara går för att spoilern inte skall ta i. Det första den tar i är i låset på skidboxen (som är av rostfri metall)

Tror iaf du kommer vara nöjd av att eftermontera.
Användarvisningsbild
av Diesel5
Emiljonsson7 skrev: Jag har dock problem när skidboxen åker på........Samma sak med takräcken och lång last......du riskerar att knäcka spoilern eller göra märken i den (i synnerhet med den el-hydrauliska bakluckan). Har själv i panik fått rusa fram och hejda luckan då jag glömt att spoilern tar i lasten på taket. Förmodligen inte ensam om detta.....

Skidboxen är ännu värre för luckan öppnas långt in och skidboxen måste jag sätta så långt fram det bara går för att spoilern inte skall ta i. Det första den tar i är i låset på skidboxen (som är av rostfri metall)
Och vad har vi lärt oss av detta? Ha ALDRIG nånting på taket :-O) enklast är att beställa bilen utan rails så har man både en snyggare bil och så slipper man alla fula saker som alla envisas om att ha på taket....
Eller finns det nånting som e fulare än en takbox på en bil?!? :-)-)

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]