Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tagetuff
På motorväg ca 10 mils körning mellan 170-210km/h med inbromsningar och acc. drog min FT Polestar 09:a 1,5l/mil 98 oktan, inte så farligt va? Störande var dock toppfartspärren som nåddes vid 6200rpm på 4:an och 4200rpm på 6:an. Hastighetsmätare visade då 215km/h och gps 211km/h.18" 245x40. Nån med bra tips på att få bort spärren billigt? Turbocenter i Tumba ville 4500kr....patetiskt! Teoretiskt borde den nu vara god för 240-250 knyck med Etanol i tanken.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har du frågat Volvoverkstaden?

[Håller du ofta så höga hastigheter i Sverige? :shock: ]
Användarvisningsbild
av tagetuff
Volvo verkstan gör det inte, nått med miljötypning/däck o bromsar. Detta var inte Sverige!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
hmmm taskigt läge....

Om du har använt Polestar mjukvara så har du ju garantin kvar.

Då vill man ju inte trycka i mjukvara från Turbocenter som tar bort spärren och sabbar garantin lik förbaskat.

Men visst är det lite tåkigt, t.o.m min XC70 kan jag pressa upp lite högre än din bil på GPSen, har nog ingen spärr utan effekten kroknar vid 220 km/h
Användarvisningsbild
av CarMan
hur långa sträckor kan du ligga på hastigheter som är högre än fartspärren? & hur många gånger i månaden händer det.

jag vill bara bilda mig en uppfattning om hur stot problemet är, min gisning är att du kan åka 10-15 sek i en sån hastighet (på natten kanske upp till 30 sek) & dett händer i genomsnit på et år 0,1 gg1 i månaden
av erc
Borttag av toppfartsspärr (210km/h) kräver hjul större än 205/60R16. En 2,5FT levereras inte med större hjul på grund av att förbrukningen då skulle vara högre än 9,2l/100km och bilen således inte längre skulle kvala in som miljöbil.

Om du prompt vill ha bort spärren är det nog bara volvoverkstadens moral som sätter stopp.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Volvo tar visst bort spärren. I min V70 2,5FT som snart levereras så tar de bort den kostnadsfritt från fabrik. Dock är det Summumpaketet med 17-tumsfälgar och 225-däck. De däcken är klassade för högre hastigheter och jag tror det är därför de tar bort spärren. Borde alltså gå att göra i efterhand förutsatt att du har däck som är klassade för de högre hastigheterna.

Om däcket är märkt med "H" så är det max tillåtet till 210 km/h
Det du skall ha är alltså minst ett "V-däck" som karar upp till 240. Kan ju vara så att verkstaden inte vill ta bort den om bilen inte är typad med V-klassade däck.

Det är viktigt att tänka på detta då H-däck inte är byggda för de högre hastigheterna och man vill ju inte gärna bli överraskad i +200.......
Användarvisningsbild
av tagetuff
Ok, intressant att höra. Min köptes ju för ett år sedan med 16", gick då inte få något annat. Nu sitter dock 18" fälgar med 245/40 Goodyear Eagle F1 på den (300km/h) så det är ju inga problem med sommarhjulen iaf...De dubbfria 16" Nokian Hakkepelitta R åker på om en vecka och dem ska man ju inte köra över 200km/h hursom....men fan, på sommarhjulen vill man ju testa att få ut maxfart av bilen ett par ggr per säsong kanske..Ska kolla mina papper och se vad det står om däck/hjul, har ju fått nya papper för att registeringsbesiktiga med nya prestanda uppgifterna nu.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Polestar borde fixat Toppfartspärr samtidigt som de trimmar bilen, tycker jag. De är de som står bakom sina produkter...om det beros på däcken mm då borde du varit upplyst innan trimningen, men även nu kan du sätta på dina andra däck och slutföra trimningen enligt dina behov...
Känns inte som Polestar har avslutat sitt jobb om du nu ska behöva undra, vänta och även betala annanstans för att få bort spärren…
av Tobbev
Det står ju dock klart och tydligt på Polestars hemsida:

* Polestars effektoptimeringar påverkar inte bilens toppfart. Volvos original fartspärr ligger kvar på ursprunglig hastighet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]