Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Vad är det för skillnad på dual xenon och bi-xenon? är det xenon lampa i helljuset? eller fungerar dual xenon som bi xenon, har de bara bytt namn?
Användarvisningsbild
av Gurra82
då gör jag det :lol:
av Lövet
Ingen skillnad alls. Bi-Xenon är ett varumärke och när Volvo bytte leverantör så fick lampan inte heta Bi-Xenon längre utan det fick bli Dual-Xenon.

Båda fungerar så att avskärmningen på xenonlampan för halvljuset flyttas så att lampan kan lysa längre. Sedan tänds en separat helljuslampa av Halogentyp också.

Det finns en enda bil som har äkta xenon på hel och halv (alltså två separata xenonstrålkastare) och det är Volkswagen Phaeton. Arrangemanget har dock en del nackdelar, bland annat är helljusblink problematiskt eftersom xenonlampor behöver tid på sig att tända. Därför har det inte slagit.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Tack för ett korrekt svar, misstänkte att det var så, har nämligen upptäckt det när man blinkar med mina extra extraljus som jag har i grillen, är av typen xenon, tar en stund innnan de tänds riktigt.
av Lövet
Undvik helst att blinka med xenonljus. Det sliter kraftigt på dem att tändas och släckas.
av Steff 99
andreas_lofgren skrev:Ingen skillnad alls. Bi-Xenon är ett varumärke och när Volvo bytte leverantör så fick lampan inte heta Bi-Xenon längre utan det fick bli Dual-Xenon.

Båda fungerar så att avskärmningen på xenonlampan för halvljuset flyttas så att lampan kan lysa längre. Sedan tänds en separat helljuslampa av Halogentyp också.

Det finns en enda bil som har äkta xenon på hel och halv (alltså två separata xenonstrålkastare) och det är Volkswagen Phaeton. Arrangemanget har dock en del nackdelar, bland annat är helljusblink problematiskt eftersom xenonlampor behöver tid på sig att tända. Därför har det inte slagit.
Det där med helljusblink stämmer inte, det fungerar utmärkt, alla nya BMW 5-serien med xenon har helljusblink på xenonlampan.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Känns ändå som det ligger något i det med blickning med xenonextraljus, jag har bytt båda mina xenonextraljus två gånger, inte gratis och de e ju inte tända mycket om man jämför med vanliga xenon halvljuset, men bra e de iaf :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Ingen skillnad alls. Bi-Xenon är ett varumärke och när Volvo bytte leverantör så fick lampan inte heta Bi-Xenon längre utan det fick bli Dual-Xenon.
Hmmm ingen skillnad alls, jag tycker i alla fall att den nya är mycket snabbare vid byte halv/hel än den gamla var.
Användarvisningsbild
av Gurra82
man får väl hoppas att man får nåt som är bättre på sin nya bil. inte bara karossen

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]