Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Isco
Hej fick min XC60 D5 205hk för en månad sen, nu måste jag köpa nya vinterdäck, tänkte köpa friktions vinterdäck till original 18” fälgarna och sen köpa helt nya 19” hjul till sommar!
Brukade alltid köra med Nokian Hakka och var mycket nöjd, men detta är min första SUV/4x4 och hörde/läste på flera ställen att detta däck och liknande djupmönstrade vinterdäck är inte bästa alternativet till såna tunga och höga bilar! Då jag bor i skåne och vid kusten med 90% snöfria vintrar, tänkte jag att det ska gå bra med så kallade europeiska vinterdäck !
Finns det ngn som har/haft såna däck på sin xc60, mest intressanta för mig verkar vara Nokian WR och Continental winter cont 4x4, eller har ni ngn annat förslag…

Tack på förhand

Ps. Nokian WR SUV kostar på Bilia ca. 3100kr/st, samma däck kostar på flertal stora internet sajter ca. 1700kr/st (iof utan montering), undrar om det verkligen är samma däck och inte ngn 2:a sortering eller liknande!?
Senast redigerad av 1 Isco, redigerad totalt 0 gånger.
Har beställt en XC60 D5 R-design. Valde till 20" på sommarn och 18" "Mantus" med friktionsdäck (WR G2). "Vinterpaketet" kostade ca 18-19.

Jag har haft WR på tre olika XC90 innan och dom har funkat perfekt för (syd)västkust-klimatet!
av Isco
XC90_Executive skrev:Har beställt en XC60 D5 R-design. Valde till 20" på sommarn och 18" "Mantus" med friktionsdäck (WR G2). "Vinterpaketet" kostade ca 18-19.

Jag har haft WR på tre olika XC90 innan och dom har funkat perfekt för (syd)västkust-klimatet!
Då beställer jag också WR, på dackonline kostar dem bara 1700kr/st. 20" fanns inte till xc60 enligt min säljare, vilka är exakta övriga dimensioner för både däck och fälg om man vill ha 20", och är 20" godkända för XC60, framförallt när det gäller försäkring!?
Isco skrev:Då beställer jag också WR, på dackonline kostar dem bara 1700kr/st. 20" fanns inte till xc60 enligt min säljare, vilka är exakta övriga dimensioner för både däck och fälg om man vill ha 20", och är 20" godkända för XC60, framförallt när det gäller försäkring!?

Gör det! Nokian WR G2 SUV heter dom. Egenskaperna jag kollar efter på vinterdäck är på blöt/torr asfalt, snö och snöslask. I vintras tror jag att det var ungefär 10 dagar sammanlagt som jag hade användning för vinterdäcken. I övrigt var det blöt asfalt mest.

20" finns som tillval på XC60 R-design endast. Kostar 9500kr extra att få dom från fabrik. Cratus 8x20", 255/45 20".
Användarvisningsbild
av len
Som xc90 skrev, dom heter Nokian, inte Nokia. Europeiska all-season = urk. Varken eller när det gäller. Har haft nokian dubbfritt på xc90 och xc70. XC 90 lev med Conti (tror winter contact, rena vinterdäcket alltså) och sedan Nokian R (tror jag dom hette), Alla 235. Idag har jag Nokian Rsi, 215 mm. Haka inte upp dig på 4x4 när du letar. När du bromsar bryr sig däcket inte om huruvida det är 4-hjulsdrift eller ej. Jag har varit helnöjd med alla.
av CAT3208
XC90_Executive skrev: Gör det! Nokian WR G2 SUV heter dom. Egenskaperna jag kollar efter på vinterdäck är på blöt/torr asfalt, snö och snöslask. I vintras tror jag att det var ungefär 10 dagar sammanlagt som jag hade användning för vinterdäcken. I övrigt var det blöt asfalt mest.

20" finns som tillval på XC60 R-design endast. Kostar 9500kr extra att få dom från fabrik. Cratus 8x20", 255/45 20".
http://www.nokiantyres.com/tyre?id=1119 ... okian%20WR G2 SUV
Linken her gir info om dekket. Jeg vurder også 20" vinter på xc60 R-design, men er usikker på hvilket at disse to som egner seg best av G2 og G2 SUV. Mitt bruksbehov er omtrent som over, men is på asfalt er også en utfordring i et område med bruk av salt på E6 i området syd for Oslo. Har forøvrig lite behov for snø dekk.
Størelsen på 20" ser ut til å være betydlig i rulle omkrets også for disse to valgene "G2" 255/35 R 20 97 W XL og for "G2 SUV" 275/40 R 20 106 V XL
Användarvisningsbild
av len
hmm, Nokian WR är väl detta "all season" däck som är varken eller (urk-däck)? Varför skaffa ett däck som är gjort för mellaneuropeiska vintrar dvs asfalt blandat med snökedjor om man ska upp på fjället? Ta ett dubbfritt vinterdäck istället
Senast redigerad av 1 len, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
len skrev:hmm, Nokian WR är väl detta "all season" däck som är varken eller (urk-däck)? Varför skaffa ett däck som är gjort för mellaneuropeiska vintrara dvs asfalt blandat med snökedjor om man ska upp på fjället? Ta ett dubbfritt vinterdäck istället
Nokian WR är nog inte ett all-season i och för sig, men i praktiken bra nära. Brukar få usla resultat på snö och is men fungerar utmärkt på barmark. Tror tyvärr att ett riktigt all-season är ännu sämre än WR på snö och fr a is... dessutom är WR en säker 8-10 år gammal konstruktion/PH
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
len skrev:hmm, Nokian WR är väl detta "all season" däck som är varken eller (urk-däck)? Varför skaffa ett däck som är gjort för mellaneuropeiska vintrara dvs asfalt blandat med snökedjor om man ska upp på fjället? Ta ett dubbfritt vinterdäck istället
Jag har som sagt kört med några olika omgångar WR på 3 olika XC90 på vintrarna. Har funkat helt perfekt!

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]