Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hasse65
Är det fler här som har BLIS på sin V70II MY10?

Jag har noterat att den inte alltid hittar bilar på högersidan när jag kör om någon på motorvägen. Har inte hittat nån direkt systematik i det, men det är min känsla att kanske vart 7-8:e fordon detekteras inte på högersidan.

Samtidigt tycker jag att på vänstersidan blinkar det till lite för lätt, återigen en känsla, men reflexioner från andras lyktor i mitträcket verkar trigga ibland?

Nån som känner igen detta?
Användarvisningsbild
av CarMan
systemet är kompliserat. det är inte så att den altid ska varna heller...
en kort samanfattning, så är det så att systemet ska urskilja vad det är den ser i kameran & mäta hastigeht m.m. sen ska den vitaga åtgärd om & när "det" är i din döda vinkel.

summan av det hala är att den kommer at misa ibland & falsklarma rätt ofta, helt normalt
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Missa har jag aldrig varit med om att den har gjort. Har haft det som tillval sen det först gick att välja till. På den senaste, S80 V8 så funkar det bäst av alla. Passerar du t.ex en lastbil på motorvägen så är det inte säkert att den varnar. Det är bara för att den är inställd att inte varna när det skiljer mycket i hastighet. Annars hade den t.ex kunnat varna för stillastående bilar, vilket inte hade varit så kul...
av Amli
Jag har inte BLIS på min egen bil men jag har kört flertalet bilar som har det och gillar det inte alls. Framför allt i dåligt väder såsom snö och regn blinkar den hela tiden. Men jag har dock aldrig varit med om att den missar något. Snarare tvärtom. Men hellre det å andra sidan ;-//
Användarvisningsbild
av CarMan
systemet har förbetras hela tiden.

systemet varnar inte för snö o regn, men det kan hända att snö kommer i kamera linsen o stänger av systmet (linsen är el uppvärmd)
Användarvisningsbild
av leiwi
min erfarenhet .............valde bort det på min senaste orkade bara inte med det !!
av perjak
CarMan skrev:systemet har förbetras hela tiden.

systemet varnar inte för snö o regn, men det kan hända att snö kommer i kamera linsen o stänger av systmet (linsen är el uppvärmd)
Jag misstänker att han med dåligt väder menar att BLIS ser det uppvirvlande molnet av snörök eller vatten spray. Molnet hamnar ju i det område där en bil i döda vinkeln bör upptäckas och min erfarenhet av detta är att systemet falsklarmar en hel del.
Användarvisningsbild
av leiwi
jag vidhåller att systemet är fantastiskt dåligt , och att det "ser " upvirvlande snö och vatten är möjligt , men i så fall ser det allt , för det är ett evinnerligt blinkande
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
leiwi skrev:jag vidhåller att systemet är fantastiskt dåligt , och att det "ser " upvirvlande snö och vatten är möjligt , men i så fall ser det allt , för det är ett evinnerligt blinkande
I med ny mjukvara. Det har hänt mycket!
av Bitez
Jag funderade på BLIS då jag beställde min bil, men sedan så ångrade jag mig. Kanske lite väl långsökt men på ngt vänster har jag fått för mig att systemen gör oss latare. Jag är nästan övertygad om att jag skulle vara mindre försiktig vid omkörningar o så. Må vara fel tänk men vi alla är ju olika. Så mig personligen tror jag det hade varit "farligare" för mig att ha blis än att inte ha :))))))))))))

Annars tycker jag Driver support paketet verkade vara rätt prisvärt.

Da det har vært, flere hundre klikk på[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]