Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bestämt för mig att jag läst nånstans att den bränsledrivna motorvärmaren ska fortsätta värma även efter att man startat motorn tills temperatur uppnåtts. Stämmer det? Om det är så, varför börjar PÅ-symbolen blinka när man startar motorn?

Undrar också hur ni gör som har garage, kör ni igång värmaren där när bilen står därinne? Har nämligen ett delat kallgarage som rymmer vår bil + 3 grannars bilar. Risken är väl att man får ett avgasproblem i garaget eller?
hasse65 skrev:Har bestämt för mig att jag läst nånstans att den bränsledrivna motorvärmaren ska fortsätta värma även efter att man startat motorn tills temperatur uppnåtts. Stämmer det? Om det är så, varför börjar PÅ-symbolen blinka när man startar motorn?

Undrar också hur ni gör som har garage, kör ni igång värmaren där när bilen står därinne? Har nämligen ett delat kallgarage som rymmer vår bil + 3 grannars bilar. Risken är väl att man får ett avgasproblem i garaget eller?
Vilken bilmodell syftar då på? Kan bara säga att min nuvarande V70N diesel varnar ifall jag har värmaren på timer och ifall jag sätter igång motorn mitt under pågående uppvärmning. Har inte aning om varför egentligen. Helt klart är i alla fall att värmaren går till motorn uppnått rätt temperatur och min värmare tycker att den gör det när bilen stannat till vid rödljus ect med följd att ett rökmoln kommer när det lägger av. Hade varit kul ifall den gjorde det under färd så alla slapp stirra. Ställer du bilen i kallgarage så se till att inte gå över tiden för då har du troligtvis ett rökmoln i garaget. Vid start och gång osar det inte speciellt mycket.
Är du säker på att puffarna kommer när den stänger av. Mina värmare har gjort det när de åter-startat, ofta vid rödljus som du säger.

Ofta startar värmaren rökfritt, stänger av efter en stund men startar upp igen lite senare (tex vid rödljus, förmodligen eftersom motorn själv ger mindre värme på tomgång) och då djävlar ryker det :mrgreen:
VolvoB20 skrev:Är du säker på att puffarna kommer när den stänger av. Mina värmare har gjort det när de åter-startat, ofta vid rödljus som du säger.

Ofta startar värmaren rökfritt, stänger av efter en stund men startar upp igen lite senare (tex vid rödljus, förmodligen eftersom motorn själv ger mindre värme på tomgång) och då djävlar ryker det :mrgreen:
Kan mycket väl vara som du säger. Brukar komma efter att man kört en 10 min och då nålen nästan står rätt. Och jo visst ryker det. Första gången trodde jag bilen brann.
Säljaren jag köpte av nämnde att det inte speladew ngn roll om man kickade igång i garage, då enligt honnom var det minimalt med avgaser som kom ut. Men men... säljare är ju säljare :)))
Så här står det i manualen (V50 MY08):
VARNING
Bilen måste stå utomhus när bensin- och
dieselvärmare används.
LasseRe skrev:Så här står det i manualen (V50 MY08):
VARNING
Bilen måste stå utomhus när bensin- och
dieselvärmare används.
Ja så står det i min manual också (V70 MY10). Provade att köra igång den i garaget med porten uppdragen nån dm, kände en mycket svag lukt av dieselavgaser när jag öppnade på morgonen, men det var ju ingen lützendimma precis, syntes inget. Men dånet från värmaren var påtagligt... det upplevdes mycket högt i garaget, så jag kommer inte göra det igen.
hasse65 skrev:Har bestämt för mig att jag läst nånstans att den bränsledrivna motorvärmaren ska fortsätta värma även efter att man startat motorn tills temperatur uppnåtts. Stämmer det? Om det är så, varför börjar PÅ-symbolen blinka när man startar motorn?

PÅ-symbolen blinkar ( och troligen gulavarningslampan). Om du stannar bilen och går iväg, startar brännaren om motorn är kall, och detta kanske nägra minuter senare. På samma sätt kan du sticka iväg och köra, och plötsligt tänds varningslampan därför att brännaren hjälper upp vattentempen, Detta görs ju automatiskt, men den varnar för att du har den i manuellt läge.
Värmaren skall under inga omständigheter användas i ett garage. Den ger ifrån sig koloxid (kolmonooxid) som är en dödlig gas.

Värmaren hjälper till att få upp värmen i systemet även under körning, under förutsättning att den står i läge "extravärmare på".

Hälsningar

Henry
Senast redigerad av 2 Henry_Fågeljazz, redigerad totalt 0 gång.

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]