Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joschua
Vad trött man blir...Skulle lägga beställning på en xc60 idag och blev upplyst om att leveranstiden är i början på april. KNAS! Detsamma gäller xc70. Återstår att köpa lagerbil, men det har jag heller ingen lust med - den här bilen vill jag välja helt fritt. Måste ha bilen i slutet på mars så ska jag köpa en volvo får det bli en v70 som "bara" hade 3 mån leverans. Det är ju nästa så att man tycker att volvo borde berätta på hemsidan att de har strul med leverans. Så hade iaf jag sluppit fundera på detta.

/J
av JHg
Kanas?!
3 mån = 10 veckor är ju helt normalt för vilken tillverkare som helst.
Beställ en BMW eller Audi så får du se på leveranstider...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ja, det är lite knasigt.

Beställde en fullmatad XC60 D5 awd R-design för ett par veckor sedan och leverans är i april. Blev i princip "lovad" att det skulle förkortas eftersom dom skulle utöka produktionsplatserna. Men det är knappast något man kan hoppas på! :roll:

Problemet är väl att fabrikerna gick på lågvarv, man behövde säga upp en massa folk. Det samma gäller givetvis hos underleverantörerna. Nu går nivån upp jättemycket igen och då saknas det förmodligen både folk i fabrikerna och hos underleverantörerna!
av joschua
JHg skrev:Kanas?!
3 mån = 10 veckor är ju helt normalt för vilken tillverkare som helst.
Beställ en BMW eller Audi så får du se på leveranstider...
knas skrev jag. Och det syftade primärt på den 5-6 mån långa leveranstiden av xc modellerna, det är oerhört lång leveranstid med vilken standard du än mäter. Jag har beställt ett antal nya bilar ( de senaste 2 från bmw ) och aldrig behövt vänta längre än 10-12 veckor. förövrigt så blir 3 mån = 12 veckor..
Användarvisningsbild
av CarMan
jag kommerihåg när XC90 kom, då gick folk o vänta 10-12 månader...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag väntade 12 månader, men då var XC90 helt ny och jag hade äran att plocka ut en av dom absolut första i vårt land.

XC60 är inte helt ny, inte XC70 heller.
av Halvmas
Kan inte annat än att hålla med. Jag beställde för en XC60 för en dryg månad sedan och den ska prel. komma V.12. 5 månaders levtid med andra ord. Lev-tiden ska ha att göra med nerdragningen i produktion under värsta bilkrisen och en missbedömning av vilken modell som skulle få störst uppsving när det vände. Man satsade på V70 och V50 vilket du ser på Lev-tiderna. Rätt svar var XC60 och XC70.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej! Jag kan inte annat än att hålla med om att det är dåligt. Tyvärr har de inte heller bedömt V70 rätt heller. Jag lade in en beställning när prel lev.tiderna precis slått om till nov. Jag väntade mig alltså att få bilen ca denna vecka men när beskedet kom så säger det prel beskedet vecka 51, dvs mitten av dec!!! Och fortfarande är bilen inte ens definitivplanerad. Så beskeden håller inte för V70 heller tyvärr. Dåligt.
av Steff 99
Emiljonsson7 skrev:Hej! Jag kan inte annat än att hålla med om att det är dåligt. Tyvärr har de inte heller bedömt V70 rätt heller. Jag lade in en beställning när prel lev.tiderna precis slått om till nov. Jag väntade mig alltså att få bilen ca denna vecka men när beskedet kom så säger det prel beskedet vecka 51, dvs mitten av dec!!! Och fortfarande är bilen inte ens definitivplanerad. Så beskeden håller inte för V70 heller tyvärr. Dåligt.
Dåligt eller ej, att det är 6-7 veckors leveranstid på en beställd bil är helt normalt.
Om man tänker lite vad som ingår i leveranstid förstår man.
Det tar ca en vecka från beställning till order, därefter skall bilen in i planering, det är några bilar som ligger i planering, efter detta skall den byggas där har man totalt ca 4 veckor minst, helt beroende på efterfrågan.
Sedan skall bilen transporteras ut till åf och iordningställas, räkna med två veckor.
Vips så har 6-7 veckor gått.
Detta är priset man får betala om man vill speca sin egen bil, tycker man det är för lång väntan, köp en lager bil , har du tur så kan du få den dagen efter att du bestämt dej.

På min förra XC70 märkte jag samma[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen? Nej, iallafall inte n&ar[…]

Det är ju en dieselmotor i bilen och vid norm[…]

Förardisplay xc40 -23.

Tack för återkopplingen ShogunX. Jag av[…]