Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Damodred
hej!

Första tråden från mig här så var snälla :) Är för tillfället mellan två bilar kan vi säga och tittar nu på något nytt. Tidigare hade jag en fullutrustad S40 T5 och medan den var jättebra på alla sätt och vis så var den för liten. Sneglar därför upp mot både S80N och faktiskt XC90. Med min något begränsande budget, 250 000kr som moraliskt tak, så är detta bilar jag nu faktiskt skulle kunna ha råd med. Gillar lite klipp i bilen så nu när allt ska vara så miljövänligt har dessa större, törstigare saker verkligen tvärsjunkit i pris. Min fråga är, hur är V8- motorerna efter några tusen mil? Håller de 20 000 mil eller vad anses som långmilare för dessa? Tittar framför allt på bilar runt 10 000 mil och kör ungefär 2 500 mil om året.

Tack på förhand :)
av Steff 99
Damodred skrev:hej!

Första tråden från mig här så var snälla :) Är för tillfället mellan två bilar kan vi säga och tittar nu på något nytt. Tidigare hade jag en fullutrustad S40 T5 och medan den var jättebra på alla sätt och vis så var den för liten. Sneglar därför upp mot både S80N och faktiskt XC90. Med min något begränsande budget, 250 000kr som moraliskt tak, så är detta bilar jag nu faktiskt skulle kunna ha råd med. Gillar lite klipp i bilen så nu när allt ska vara så miljövänligt har dessa större, törstigare saker verkligen tvärsjunkit i pris. Min fråga är, hur är V8- motorerna efter några tusen mil? Håller de 20 000 mil eller vad anses som långmilare för dessa? Tittar framför allt på bilar runt 10 000 mil och kör ungefär 2 500 mil om året.

Tack på förhand :)
En bra regel är att ha en bra ekonomi när man köper "top of the line" bilar eftersom de oftast är dyrare på det mest så som reservdelar, service, försäkring och förbrukning
Eftersom de också brukar ha det mesta av utrustning så kostar det att rätta till när det blir fel.
När det gäller hållbarhet av motorer, m.m. så är de minst lika bra som övriga modeller.

Men det kostar att ligga på topp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
V8an är ju en Yamaha motor och Japsmotorer brukar ju gå hur långt som helst utan problem, resten är ju en "vanlig S80" så där kan du vara rätt trygg.
av Damodred
Steff 99: Jodå, ekonomi finns det allt men har som sagt lagt ett moraliskt tak på 250 000kr :) Men generellt, efter lite googlande och liknande, så verkar det som att S80n verkar ha rätt få barnsjukdomar så just där oroar jag mig inte.

VolvoB20: Härligt att höra! Har några vänner som kör för Taxi Göteborg och de säger oberoende av varandra att deras bilar brukar hålla knappt 35 000 mil innan de börjar kajka ihop. Men de körs ju på ett helt annat vis än hur vi privatpersoner kör, och kan bara se till mig själv nu men skulle nog utgå från att en V8a körs lite hårdare än en 2,4D.

Jag förväntar mig väl ett normalt slitage allt eftersom men är mest oroad över dyrare reparationer och "downtime". Lägger hellre ut lite extra på att få en bil som håller lite längre istället för att behöva stå på service var och varannan månad. Givet finns det måndagsexemplar överrallt men över lag så ska V8an alltså hålla ganska länge.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Har du nån gång kört under en längre tid lr ägt en S80 V8 AWD så är det svårt, näst intill omöjligt att byta till något annat inom Volvostallet.. tro mig, jag har försökt! Så lycka till med ett ev. köp :-)-)

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]