Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pekå
Är det någon som vet hur känsligt larmet ska vara för en kupevärmare? (den som går på el) När jag har låst o larmat bilen med brickan och sätter igång kupevärmaren så startar larmet. Men ställer man ner känslighetsnivån på larmet så går larmet inte igång när kupevärmaren startar.
Användarvisningsbild
av hansandreasson
Det finns en funktion i menysystemet som gör att du kan justera larmfunktionen. Själv har jag satt så att den frågar när jag stänger av bilen om jag ska ha lägre säkerhet. Ska jag ha kupévärmare säger jag "lägre" annars låter jag den vara och då är den i säkert läge.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, tyvärr är detta den enda lösning som jag också blivit rekommenderad av Volvo, d.v.s. att välja "nedsatt skydd" i bilens menysystem. Jag blev först rekommenderad att vända fläkten från värmesensorn/rörelsegivaren i taket men det hjälper inte. Lite illa när man ändå valt till larm som sagt.......
Användarvisningsbild
av Racetwin2
p.s. I vissa fall kan det räcka att sänka effekten på själva värmaren om du t.ex. har Volvo original eller likande med två effektlägen. I lågeffektläget fungerar det bättre men jag vill inte riskera att väcka grannarna klockan 05:00 på morgonen så jag väljer ändå "nedsatt skydd" när jag kliver ur bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
man har på denna modell valt en sensor som reagerar på tryckförendringar i luften (V70N hade en sensor som kände av rörelse)
den här typen av sensor är bättre ur larmsynpunkt & ger förre falsklarm.
men det finns anlid nackdelar, denna sensor är inte så bra lämpad i kombination med våra cupevärmare vi har i norden.
då norden är en väldigt liten marknad har man valt att monter en sån, då den har andra fördelar
Användarvisningsbild
av P1800
Hej,

Köpte en v70 2,4 d för en månad sedan. När det kom ett kampanjblad med volvokortutskicket senast så köpte jag den lilla fina värmaren till min nya bil. Monterade den enligt anvisningarna framför passagerarstolen på det medföljande stativet, helt enligt anvisningarna tror jag. Morgonen efter väckte bilen grannskapet. Då jag tog bort värmaren sprack den lilla plasttappen på fästringen som håller metallbygeln. Djävla smäck! Kollade i instruktionsboken som mycket riktigt varnar för att larmet kan triggas om man riktar värmeren uppåt. Lustigt då att den enda värmare jag sett som riktar luften just uppåt säljs av Volvohandeln! Testar man inte tillbehören i sina egna produkter? V70 är Sveriges mest sålda bil. Klantigt! Varför ahr man inte vridit fästet 90grader så att värmaren blåser horisontellt när den sitter i monterad? Mitt fäste är nu trasigt så det är inte mycket att göra åt det. I annat fall kunde jag ju lätt ha tillverkat en plåt att montera värmaren på. Nu står den istället utan fäst på högkant mot mittunneln på passagerasidan och blåser bakåt. Den hålls på plats av kanten på gummimattan. Larmet är tyst och bilen blir bli varm.
Originaltillbehör anpassade för din Volvo har jag för mig att det hette för några år sedan...
av Pekå
Då är man inte ensam tänkte om det var något fel på mitt larm, gäller bara att komma ihåg dom där knapptryckningarna när man kommer hem men om man glömmer så blir man blir ju påmind sådär vid 4 på morgonen.. :shock:
Användarvisningsbild
av P1800
Pekå skrev:Då är man inte ensam tänkte om det var något fel på mitt larm, gäller bara att komma ihåg dom där knapptryckningarna när man kommer hem men om man glömmer så blir man blir ju påmind sådär vid 4 på morgonen.. :shock:
Testa en annan placering av värmaren. I min bil hjälper det i a f. Luften blåser rakt bakåt. Jag skulle inte orka stänga av detektorn varje gång jag kopplar in värmaren.
Användarvisningsbild
av CarMan
du kan ju stänga av rörelse sensorn.
B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Ska inte anslutas till något, är fö[…]

Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]