Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ekp99noh
Hej på er,

Har en V70 2.5FT, av 2010:års modell, med en strulande kupévärmare. Bilen är utrustad med en Webasto-värmare (som skall kunna gå på etanol) som Bilia fabriksmonterat och den vägrar tyvärr att värma upp bilen effektivt. Jag har haft den inne på Bilia två ggr redan utan att det blivit bättre, och nu känns det som om de "kommit till vägs ände"; jag får känslan att de inte vet vad de skall göra längre.

Jag har haft fabriksmonterade (integrerade) värmare på mina tidigare Volvos och Audis, och båda dessa har blivit kanonvarma efter högst 20 minuter. Denna kan stå på en timme och bara vara ljummen efter den tiden, så något måsta vara fel.

Har någon av er några tips hur jag skall gå vidare gentemot Bilia?

Tack för hjälpen!

/ N
av ztaffans
Blir det likadant om du tankar ren bensin?
Har du inte provat så kan det vara värt ett försök, inte för att det borde vara så.
Det gäller att försöka alla varianter när inte verkstaden kan hjälpa dig vilket jag i och för sig tycker är skandal. Får de/du ingen ordning på den får de väl byta ut värmaren mot en helt ny på garantin. Svårare kan det inte vara?!
av AndS
Bara kollar nu, hur ställer du in värmaren. På dieseln vi har ska man ställa in när bilen ska vara varm. Tidigare när jag hade värmare (är några år sedan) i bensinare ställde man in klockan när den skulle starta.
Men det var ju bara en vild gissning, för det är ju lätt som du skriver att testa genom att köra den på direktstart.

här sitter det

Du har väl sökt hjälp igen på[…]

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ja[…]

Fungerar det med vaccumslang?