Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Äntligen har jag kommit till skott, bestämt mig, och skaffat Hakka R till min v70. Än så länge är jag fantastiskt nöjd med dem, otroligt tysta, kan nog säga att de är tystare än mina sommar däck. Verkar ha bra grepp, men det återstår att se. Ska vara lättrullade och det verkar också stämma, har räknat fram antal liter diesel vs. km = 7,4l/100km.

Perfekt, rekommenderas starkt till dem som inte har kommit fram till ngt vettigt än :)
Har gjort samma här på den nya bil jag beställt men ännu inte fått. Kul att du är nöjd! Skruvade på de gamla dubbdäcken på den bil jag har idag och blev förvånad över hur dåligt grepp det är med dubb på bar asfalt. Och ljudnivån är så mycket högre.

Finns massa trådar om dubbdäckens vara eller inte vara och jag ger mig inte in i denna debatt då jag tror det mer beror på var du bor och hur du kör men för mig som bor i södra Sverige där snön sällan lägger sig blir friktionsdäcken ett bra val. 99,% av tiden kör jag på bar asfalt och plusgrader.
av Ogya
Äntligen har jag kommit till skott, bestämt mig, och skaffat Hakka R till min v70.
Har också en ny V70, sedan en vecka. Om man skaffar vinterhjulen genom Volvo, borde de inte kunna skifta gratis med tanke på att man har köpt en ny bil hos dem?
Var inne på piratfälg förut, a´ la S60/V70 R, men en Volvosäljare sa att offseten (43 mm) kunde innebära att det inte funkar, att hjulen tar i. Original har 50 mm.
Känns kanske tryggare med Volvo original, även om totalpriset blir en knapp tusenlapp högre. Tvekar mellan Agena och Naos. Den totala ofjädrade vikten blir ca 5kg lägre med Naos jämfört med Agena, vilket borde vara gynnsamt både för komforten och bränsleförbrukningen (både genom lägre vikt och förmodat lägre tröghetsmoment i rotationsriktningen). Får sova på saken.

Angående nordiska friktionsdäck så vinner Conti Contact5 hos Teknikens Värld och Auto motor sport, medan Nokian Hakkapellita R vinner hos Vi Bilägare. Men de är de två bästa i samtliga dessa tester.
Jag kommer nog gynna finnarna och köpa Nokian R. Men vara tråkig och inte välja R-fälg.
Jag funderar på att byta mina dubbdäck på XC60:n till friktion för att slippa bli tagen av Polisen / hatad av "miljörörelsen" då jag kör på Hornsgatan några gånger i veckan (gatan där dubbdäcksförbud kommer råda inom kort).
(Jag har 18" på vinterdäcken.)

Hur upplever ni greppet på friktionsdäcken kontra dubbdäck då man kör på snöiga vägar och lite mer isiga områden? Funkar det ö.h.t.?
av AndS
Har kört på Naos+Conti dubbfria en vinter.
Kör inte så mycket längre, men började rulla på friktionsdäck under tiden jag rullade 5-6000mil/år. Snöig väg fungerar de utmärkt, bromsa på isig väg är dubb bäst.
Men jag bor i södra Sverige och vid kusten, så jag tröttnade på att rulla 98% körningen på snöfri landsväg med dubbdäck. Det är anpassad hastighet som gäller utifrån väglaget, sedan kommer du märka att det finns dubb respektive dubbfri falanger. Så du måste själv bedömma hur du kör och hur du anpssar din körning. Kör du i Stockholm så ställ frågan; hur ofta är det polerad is på vägbanan när jag kör.
Tyvärr så hjälper det inte alltid att man själv har det perfekta valet, kanske bilen både framför och bakom har slitna dåliga vinterdäck. Så båda fungerar med anpassad körning, hvudsaken är att de är i god kondition.
poseidon skrev:Mina nya Hakka R verkar bra. Vad skall man ha för lufttryck? Har 205/55R16 på V50n.
Hej!

Högre tryck än vad instruktionsboken är i princip alltid bra för däcksslitage, bränsleförbrukning samt väghållning. Dock negativt för ljudnivå.

Polisen vet jag kör med ca 2,7 kilo (på sommardäck) vilket jag också väljer att göra oavsett vinter/sommardäck. Det är också ungefär det tryck du skall ha om du skall köra "Eco-driving" och få ned bränsleförbrukningen någon procent.

Eftersom polisen ligger konstant på vägarna och kör miljoner mil varje år så resonerade jag som så att de har förmodligen hittat en bra kompromiss mellan körbarhet, ljudnivå, väghållning och slitage etc.
Användarvisningsbild
av tjotto
Har oxå gått över till friktionsdäck och har hittills, tre vintar, aldrig ångrat detta. Det blir ju mest barmark och oftast i plusgrader.
Man saknar ju inte vägljudet från dubben direkt...
av AndS
När Volvoverkstan skiftade till vinterhjul åt mig nu i veckan så frågade jag om detta med luftmängd. De trycker in 2,7 på 225/17" och 2,6 på 205/16".
av Bitez
Hittils tycker jag att mina R funkar perfekt. Jag fascineras av ljudlösheten. Helt otroligt. Hade jag vetat/upplevt detta tidigare hade jag nog aldrig satt på andra däck än dessa. Men men, det återstår ju dock o köra när vädret blir som sämst också, ev. en runda till fjällen. tråkigt att vara en bromskloss på vägarna, men men.... Får väl köra lite rally :) Den sämsta egenskapen hos hakka R ska ju vara körning på våt väglag, ska vara lätt för dessa däck och få vattenplaning, men det återstår också att se. Samtidigit tror jag knappast jag kör bilen som de gör då de testar. Ett tips jag fick från verkstan om däckval var: "köp nåt märkes däck, vilket spelar ingen roll!" :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]

Vi som beställt nya XC60