Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Ny bil och det har börjat regna. Såg fram emot att använda regnsensorn då jag inte haft den på andra bilar.

Aktiverar funktionen, grön diod lyser på armen, symbolen med droppen tänds i varvräknaren, torkarna slår ett slag och sedan inget mer. Rör tummhjulet och varje gång det går upp ett klick slår torkarna ett slag men inget mer. Tummhjulet på max, inga fler slag. Togglar tummhjulet upp och ner ett par ggr, ingen skillnad. Får bara ett slag med regnsensorn.

Någon som vet vad som är troligaste felet?
Hej!

Nej tyvärr, men funktionen är sådan att så fort du aktiverar den så slår den ett slag. Även om du justerar tummratten ett klick så slår den ett slag oavsett om du justerar upp eller ned i intervall. Det verkar isf mer vara sensorn eller mjukvaran det är fel på.

Givaren sitter som du säkert vet i samma konsol som den inre backspegeln gör. Gissar också att du inte täckt över sensorn med en dekal på framrutan eller liknande heller? Dum fråga men värt att kolla :-) Är kanske ändå ett verkstadsbesök som gäller.

Värt att nämnas kan också vara att de två senaste Volvobilarna jag haft med regnsensor V70N och V70II båda haft en tendens att "balla ur" . I synnerhet om det inte regnar konstant utan periodvis. Efter en tids körning brukar torkarna balla ur och kör på automatintervall trots att det inte regnar eller inte alls när det väl regnar. Bara att avvaktivera och aktivera igen men känns lite sådär.....
av Bitez
Vad tråkigt, man tycker ju definitivt inte att bilar som närmare kostar 400.000kr inte borda ha dessa irritations fel, på min var det värmaren som inte fungerade, 2 verkstads besök senare så åtgärdades det. Men tråkigt är det. HOppas det löser sig, är nog som ovan nämnt ett mjukvaru fel.
Nej, inte övertäckt.... :)

Min slår inte ett slag vid justering nedåt på tummhjulet.

Får väl bli verkstaden även om det ofta är bra att veta vad som är det troligaste felet... Finns ingen säkring man kan rycka ut och hoppas på återställning?
av Psyko
Eftersom det är Garanti på bilen ska du inte göra någonting...........

Du riskerar bara att lura mekarna eftersom det kan sättas felkoder av dom
sakerna DU gör. Det gör innte deras jobb lättare på något sätt.

RÖR INGENTING, lämna in bilen för reparation.
av Psyko
sensonic skrev: Finns ingen säkring man kan rycka ut och hoppas på återställning?
Av den enkla anledningen gav jag rådet att lämna in utan att göra något
själv med bilen. Tar du bort en säkring kan det generera felkoder.

Jag kan omöjligtvis avgöra om du är en idiot eller inte,inte redan nu allafall :wink:
sensonic skrev:Ny bil och det har börjat regna. Såg fram emot att använda regnsensorn då jag inte haft den på andra bilar.

Aktiverar funktionen, grön diod lyser på armen, symbolen med droppen tänds i varvräknaren, torkarna slår ett slag och sedan inget mer. Rör tummhjulet och varje gång det går upp ett klick slår torkarna ett slag men inget mer. Tummhjulet på max, inga fler slag. Togglar tummhjulet upp och ner ett par ggr, ingen skillnad. Får bara ett slag med regnsensorn.

Tumhjulet tror jag inte har ett dugg att göra med regnsensorn utan det är enbart justering till intervalltorkaren.
En (kanske dum, men för säkerhets skull) fråga till: Har det regnat när du aktiverat regnsensorn. Annars slår den bara en gång och inget mer.
av JHg
ztaffans skrev:
sensonic skrev:Ny bil och det har börjat regna. Såg fram emot att använda regnsensorn då jag inte haft den på andra bilar.

Tumhjulet tror jag inte har ett dugg att göra med regnsensorn utan det är enbart justering till intervalltorkaren.
En (kanske dum, men för säkerhets skull) fråga till: Har det regnat när du aktiverat regnsensorn. Annars slår den bara en gång och inget mer.
Tumhjulet i regnsensorläge justerar känsligheten, dvs. hur mycket vatten det skall vara på rutan innan den torkar.
Svar ja, det har regnat i alla dess former denna veckan så elementen har gjort sitt för att prova systemet.

Lite intressant med tummhjulet, verkstaden sa på telefon att det inte har någon inverkan medan instruktionsboken säger det. Som sagt tidigare, jag har inte ett oändligt förtroende för verkstäderna. oerhört individberoende om man får kvalificerad service eller ej.

Och skönt att idiotdiagnosen kräver mer info... :) Tack för kunskapen att en säkring som tas ur kan ge felkoder som bara förvillar diagnosen.
1986 GLT kamdrivning

Fick remhaveri och nu efter byte rem + spänna[…]

Skumt fel b230ft

Ja en trasig insugspackning ger dom symtomen, men […]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]