Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#336637
Jag har behov av att koppla in lite extragrejer på 12V. Brukar i mina bilar montera en liten dosa med två "cig"-uttag med hjälp av kardborre på lämplig ställe vid förarplatsen. Tänkte kapa in mig på lämplig plusmatning på lämpligt ställe.
Är det någon som gjort liknande och vet var man enklast kommer åt att koppla in sig på "plus efter tändning" utan att riva halva bilen.

8)





.
#336746
Inte en aning. Såg dock en tråd häromdagen om någon som monterat ett extra originaluttag (samma som i bagaget)på mittkonsolen. Dock kräver det givetvis att du gör åverkan på bilen. skall se om jag hittar tråden.

Det jag saknar mest är ett uttag till GPS.en på instrumentbrädan. Synd att man skall behöva dra en kabel genom halva bilen eller till jalusi-facket vilket korkat nog inte ens går att stänga om man har något i 12-voltsuttaget. Och i uttaget vid baksätet sparker barnen hela tiden ur stickproppen då det räcker att nudda den för att den skall åka ur.... 2 riktigt usla lösningar enligt mig.

Fast svaret på varför det inte finns uttag i instrumentbrädan vet jag egentligen.....om Volvo haft det så hade de inte fått sälja den dyra - löstagbara GPS:en (har för mig att det finns en sådan nu).
#336749
Hej igen!

Jag hittade tråden. Se länken nedan. Snyggt (se bilden en bit ner)! Dock misstänker jag att du på samma sätt som jag inte får göra dessa modifieringar då det är en tjästebil.....

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 62#p203827
#336816
Emiljonsson7 skrev:Hej igen!

Jag hittade tråden. Se länken nedan. Snyggt (se bilden en bit ner)! Dock misstänker jag att du på samma sätt som jag inte får göra dessa modifieringar då det är en tjästebil.....

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 62#p203827
Det där såg ju trevligt ut. :P
I mitt fall inga problem med att styra och ställa med bilen för att det är tjänstebil. Jag har förmånen att vara den som bestämmer sån't. :-)-)
Problemet är att jag inte har lust att riva bort en massa plast... Fast nu när jag ser detta blir jag sugen på att göra en lite seriösare fix.
#336847
http://www.brodit.se har riktigt trevliga hållare tll en knasig massa apparater
väljer man de aktiva så slipper man ha en massa ciggkablar
Det går dessutom oftast att dra kablaget utan åverkan å fäster gör man med deras proclip
#336929
12V kan man hämta bakom luckan till höger om handskfacket (som syns när man öppnar passagerardörren). 12V finns tillgängligt när tändningen slås på. Jag har GPS:en kopplad till den permanent, den startar automatiskt när jag startar bilen.

Minns dock inte vilken kabel jag kopplade in mig på, men det finns en beskrivning vill jag minnas antingen på detta forum eller någon annanstans.

Sladden har jag dragit dolt mellan instrumentpanel och vindruta - syns inte alls.
#336937
Jättebra! Tack för tipset trots att jag inte startade denna tråd. Idag har jag en kabel till GPS:en som går över i-brädan förbi mittkonsolen och ända till uttaget för baksätespassagerarna. Skall luska mer om jag kan hitta rätt kabel att koppla in mig på.
#337104
På min -04 tog jag ström bakom säkringsluckan vi förardörren ( vä på inst.panelen).
På min -08 kopplade telekillen osynligt både gps och telefonmatning. Tror dom tar det ganska lätt bakom den berömda mittpanelen, för det tog inte många minuter.

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]