Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hämtade idag ut en V70II 2.4D-175 MY10. Jag har de senaste åren åkt V70N 2.4-170 MY05 som brux/tjänstebil.
Det är intressant att jämföra. De första intrycken efter att jag bara kört denna bilen ca50km i stads/förorts-trafik gör att jag direkt på pluskontot noterar ett betydligt fastare kalibrerat chassi och bättre halvljus. Positivt också att färdatorn visar 0.76 efter 5 mil. (Fast det lär väl ändra sig.)
På minuskontot noterar jag bl.a. att ett antal detaljlösningar blivit klart sämre i V70II jämfört med V70N. Sämre "handskfack" (faktiskt snudd på totalt oanvändbart vilket är klart irriterande), klart sämre stuvmöjligheter under bagagerumsgolvet, sämre placering av 12V-uttag vid förarplatsen, mycket sämre ljud i standardljudanläggningen samt överlag plottrigare förarmiljö.
Bägge bilarna har jämförbar utrustningsnivå, "Business plus" respektive "Summum" med lite extra...

Nu har jag bara kört ca 5 mil med denna V70II'n och kanske 20-30 mil med en 2.5FT som vi hade som testbil på Automobil förra året så mina intryck kommer antagligen att nyanseras vartefter. Vore kul att höra vad ni andra som bytt modell har för uppfattning.

8)
På vad sätt menar du att handskfacket blivit sämre...? Jag tycker lösningen med handskfacket är en av de klockrena förbättringarna jämfört med V70N. Jag har bakåtvänd barnstol fram, och nu går det enkelt att öppna facket, det gjorde det inte på V70N kan jag säga.

Håller med dig om 12V-uttagets placering, ingen höjdare.
Guligan skrev:På vad sätt menar du att handskfacket blivit sämre...? Jag tycker lösningen med handskfacket är en av de klockrena förbättringarna jämfört med V70N. Jag har bakåtvänd barnstol fram, och nu går det enkelt att öppna facket, det gjorde det inte på V70N kan jag säga.

Håller med dig om 12V-uttagets placering, ingen höjdare.
Tja, kanske missuppfattat handsfacksläget lite... Mina ungar är ju 20 respektive 17 (år inte månader) så jag har förträngt barnstolsgrejen men jag finner liksom ingenstans att fajla instruktionsbokspaketet och så ser man inte in i handskfacket från förarplats typ. Grejerna jag försökte trycka in i det nya facket som med lätthet fick plats i gamla bilen passade inte alls iom att det är en låda som man måste accessa halvliggande. V70N's handsfack hängde i luckan och var lätt åtkomligt lite von oben - bara att tjippa in grejerna. Dessutom fanns det en dedikerad plats för instruktionsboken.

Man kanske vänjer sig... :roll: 8)

Ska ut och åka lite imorron - och dra lite släp på söndag. Jag fårse vad 420Nm gör för intryck på mig. (Min gamla AWD med 388Nm, dock vid lite högre varv gjorde ju underverk när det var dags för släpande...)
Jag har hela paketet med insturktionsböcker (den vanliga plus extra för Executive, Rear seat entertainment, backkamera och delbart drag) plus simkortshållaren till den integrerade telefonen. Ändå får jag plats med solglasögonfodralet, 2 DVD-fodral. Det går in mer t.o.m. Hemligheten ligger i att man ska in med instruktionsböckerna etc med kortsidan först, då det är mer långsmalt än föregående modeller.

Grattis till bilen förresten! :-)-)
Stämmer nog att originalstereon blivit sämre, jag hade en S80 av förra generationen med originalstereo, i övrigt hade jag större anläggningar. Men på den tiden (år 2000) hade man lägre krav - då var många bilstereo riktigt crappy.

V70N är lite smidigare och mindre samt kanske jag tycker att väghållningen visserligen har blivit bättre i den nya (rent säkerhetsmässigt), men den känns fortfarande lite gungig... dock är den stabil i hög fart (gamla S60 var det men inte V70N...) annars är ju V70II betydligt tystare och bekvämare och mer premium. Kanske är förarmiljön plottrigare men ungefär lika funktionell och klart snyggare!
PH
Jag tycker att stuvutrymmet blivit bättre under bagagerumsgolvet iom. det finns fack där man kan sortera prylarna lite bättre MEN det suger att man numera måste öppna hela golvet tidigare var det ledat på "mitten"
som det är nu så måste man ju nästan tömma hela skuffen för att komma åt
ljudet i highperformance (du har performance?)upplever jag som mycket bra för pengarna.
Personligen så ogillar jag även att det inte finns ngn motortempvisare längre.
Dessutom känns det som om det gick att få ner förarstolen mer i N än i II
Annars är jag väldigt nöjd med II, eller förresten, nya ratten med aluminium fjoll är ingen hit.
perhall skrev:Är verkligen halvljuset bättre? Jag tyckte xenon på förra var minst lika bra. Eftersom du skriver att du har bus + resp summum har ju båda xenon.
Det är stor skillnad! Ljusbilden är mycket längre. Jag hade Xenon på min V70 MY04 och det går inte att jämföra med min MY10.
Vad gäller bagageutrymmet så passade det gamla tvådelade golvet mig bättre. Jag kunde låta tunga grejer ligga längst fram på bagagerumsgolvet och ändå fälla upp och enkelt komma åt grejer.
Det jag menar med att jag upplever stuvutrymmet sämre är att jag kunde låta en 5-liters reservdunk, oljeflaska, bogserlina, startkablar mm mm samsas under plastbaljan bredvid reservhjulet och batteriet tidigare. Den nya bilens "filtpapp" med fack är en billigare lösning som inte rymmer det jag vill stuva undan där helt enkelt.

När jag bruksat bilen några veckor så lär jag väl ha lite bättre uppfattning. :)

.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]