Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Jag har en längre tid haft en Ericcsson-telefon och den funkade perfekt med bluetoothsynkningen i min V70 MY08. Även röststyrningen var klockren. Man såg uppringande namn i displayen etc. Med Nokia E51 ser jag bara tel-nummret och inte namnet på den som ringer mig = kasst. Nokian verkar bara synka SIM-kortet medan Ericsson verkade synka hela telefonboken. Desutom verkar SIM-kortet inte rymma hela namnen utan klipper av efter ca 10 bokstäver. Eftersom den visar efternamn först så visas [Andersson, Anna] och [Andersson, Andreas] båda som [Andersson, An] = kasst

Är det någon som vet om det finns bot mot detta? Bilens menyer är ju begränsade så där går det inte att lösa men jag hittar inget sätt att åtgärda detta i telefonen heller. Har provat att rensa SIM-kortet och kopiera över kontakterna igen etc.
Emiljonsson7 skrev:Hej alla!

Jag har en längre tid haft en Ericcsson-telefon och den funkade perfekt med bluetoothsynkningen i min V70 MY08. Även röststyrningen var klockren. Man såg uppringande namn i displayen etc. Med Nokia E51 ser jag bara tel-nummret och inte namnet på den som ringer mig = kasst. Nokian verkar bara synka SIM-kortet medan Ericsson verkade synka hela telefonboken. Desutom verkar SIM-kortet inte rymma hela namnen utan klipper av efter ca 10 bokstäver. Eftersom den visar efternamn först så visas [Andersson, Anna] och [Andersson, Andreas] båda som [Andersson, An] = kasst

Är det någon som vet om det finns bot mot detta? Bilens menyer är ju begränsade så där går det inte att lösa men jag hittar inget sätt att åtgärda detta i telefonen heller. Har provat att rensa SIM-kortet och kopiera över kontakterna igen etc.
Finns ett spec sätt att skicka kontakterna från just Nokia,tyvärr kommer jag inte ihåg det i huvudet.
Anledningen till problemet är att Nokia använder ett spec protokoll för just kontakterna och har därför svårt att
kommunicera dom rätt med bilen. Volvo jobbar med en ny mjukvara till bilen för att lösa det problemet.
funkar min telefon ihopp med min volvo?

gå in på http://www.volvocars.se tryck på din bilmodell Tryck på blåtands smbolen välj din telefon...

finns inte telefonen med, så har volvo inte testat den ännu.
Det er et kjent problem at nyere Nokia-telefonr, det vil si de som er basert på Symbian Series 60 funker dårlig mot blåtann-handsfree. Nokia support forsøkte en gang å fortelle meg at det skyldes en "ikke standard implementasjon av bluetooth-protokollen" på handsfree-anlegget.

At Nokia påstår at de kan blåtann bedre enn SonyEricsson er jo interessant i seg selv, for det var vel SE som utviklet blåtann? Jeg er låst til Nokia av min arbeidsgiver, men så fort det byr seg en anledning til å bytte til SE går min Nokia N85 i nærmeste murvegg. I høy hastighet. EuroNCAP den, dere på Nokia Labs...

Nokia - (dis)Connecting People
Tja

Det finns fyra olika typer av programering av blåtand. Nokia använder en typ och SE använder en annan.

Jag hade tidigare en Nokia N95, den synkade inte alls med bilen utan man fick skicka "visitkort" via blåtand till bilen för att få över kontakterna. Dessa kunnde falla bort när som helst så jag sket till slut i att göra det.

Kör idag en SE C905 och den synkar utan problem. Har dock inte provat röststyrningen ännu, men allt annat funkar.

Inget att göra åt saken om man har en N-serie Nokia.

/Johan
Ett sätt att få över alla kontakter från SIM-kortet på en Nokia är att markera alla kontakter {Markera/Avmarkera --> Markera alla] och sedan sända dem alla i en omgång via BT [Sänd --> Via Bluetooth] till bilen. Jag får kontakterna att lagras, men kommer inte ihåg om namn visas när samtal tas emot. Det går sedan att bläddra igenom kontakterna via rattknapparna eller genom "pil upp och ned" på bilens telefonknappsats.
Tja

Jag fick också över alla kontakter via blåtand, men ibland så försvan av någon anledning och då var man tvungen att föra över på nytt. Det tar dessutom en stund att föra över kontakterna om man har en del.

Som jag kommer ihåg det så ser man bara telefonnumret och inte namnet när någon ringer.

/Johan
Jag har en V70 -09 med blåtand, jag har den senaste mjukvaran, har varit på Bilia 2 gånger och kontrollerat.

Jag har en SE P1i, och har +46 på alla min kontakter, och detta fattar inte bilen så när det ringer till mig får jag bara upp numret, inget namn.

Har testat med Nokia 6700, samma sak.

Iphone 3Gs, den klarar av om du har +46 i dina kontakter. Dock får man upp en extra text efter varje namn, "(mobi" detta är vilken position du har lagt numret på. Arbete, mobil m.m.
Bluff skrev:Tja

Jag fick också över alla kontakter via blåtand, men ibland så försvan av någon anledning och då var man tvungen att föra över på nytt. Det tar dessutom en stund att föra över kontakterna om man har en del.

Som jag kommer ihåg det så ser man bara telefonnumret och inte namnet när någon ringer.

/Johan
Jag tänkte bara höra om någon kommit på nåt bra sätt att få en Nokia-mobil att synka kontakterna med blåtandshandsfreen? Jag har upptäckt att om man startar om telefonen samtidigt som man väljer att koppla ihop bilens blåtandshandsfree med telefonen ifrån menyn i bilen så synkar den kontakterna från simkortet.

Dock sker ingen synkning från simkortet om man redan har telefonen igång när man startar bilen och bil och telefon paras automatiskt.

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]