- ons 21 okt 2009, 20:20
#333353
Hej, jag är nära att beställa en V70 2,5FT som Personalbil men börjar tveka över kostnaden i jämförelse med andrahandvalet en Passat EcoFuel DSG7 gasbil.
Förutsättningarna är att leasingen räknas på 1500 mil per år under 4 år. Volvon räknar jag på bensinförbrukning med automatlåda enligt artikeln i Alltommotor.se 0.97l per mil och Passaten 0,68 l. Volvon kostar netto 4500 i månaden och Passaten 3800
Kalkylen blir då per år 70600 kr för Volvon och 57.200 För Passaten, dvs en skilland på 13400 eller ca 1.100 kr per månad.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ar-1.17021
Volvon har mer karaktär, känns mer premium, skönare stolar och mindre buller. Motorn känns törstig och automatlådan drar 10% mer, omodernt.
Passaten är tråkigare men har en underbar automatlåda som dessutom drar mindre bränsle än manuell. Bra fart i den lika 1,4 motorn, modernt och miljövänligt.
Kör man sedan på gas blir kostnaden ytterligare lägre (har inte fått ihop kalkylen med omvandlingen m3 gas till kilo vs etanolförbrukningen på Volvon). Men Passaten blir än billigare på gas och tjänstemilen (som är få) ger extra positiv krydda vid gasdrift.
Självklart blir jämförelsen subjektiv då ”premiumkänslan” inte går att värdera i pengar. Men förbrukning och leasingkostnad går att jämföra och jag är nyfiken på era argument - Är det värt merkostnaden?
/Ante
Förutsättningarna är att leasingen räknas på 1500 mil per år under 4 år. Volvon räknar jag på bensinförbrukning med automatlåda enligt artikeln i Alltommotor.se 0.97l per mil och Passaten 0,68 l. Volvon kostar netto 4500 i månaden och Passaten 3800
Kalkylen blir då per år 70600 kr för Volvon och 57.200 För Passaten, dvs en skilland på 13400 eller ca 1.100 kr per månad.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ar-1.17021
Volvon har mer karaktär, känns mer premium, skönare stolar och mindre buller. Motorn känns törstig och automatlådan drar 10% mer, omodernt.
Passaten är tråkigare men har en underbar automatlåda som dessutom drar mindre bränsle än manuell. Bra fart i den lika 1,4 motorn, modernt och miljövänligt.
Kör man sedan på gas blir kostnaden ytterligare lägre (har inte fått ihop kalkylen med omvandlingen m3 gas till kilo vs etanolförbrukningen på Volvon). Men Passaten blir än billigare på gas och tjänstemilen (som är få) ger extra positiv krydda vid gasdrift.
Självklart blir jämförelsen subjektiv då ”premiumkänslan” inte går att värdera i pengar. Men förbrukning och leasingkostnad går att jämföra och jag är nyfiken på era argument - Är det värt merkostnaden?
/Ante