Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pow
Har problem med att min V70 2,0 D 2009 årsmodell rycker var och varannan dag när jag kör på 3:an i 1500-2000 varv (märks mest då). Någon som har samma problem?
Användarvisningsbild
av Mats
När min är kall så kan den rycka lite känns det som.
Rycker din även när den är varm?

/Mats
av D.S
Jag har då inte märkt av nån ryckighet med min 2.0 D på nån växel.
Har du haft det problemet hela tiden eller är det nåt du märkt av nyligen.
Användarvisningsbild
av Kaikki
Kör du mycket stadstrafik eller kör du landsväg emellanåt? För om du endast kör i stadstrafik kan ryckandet bero på att bilen inte hinner att regenerera färdigt. Korta sträckor hit och dit räcker inte till för att den ska tömma partikelfiltret.

Jag har också en 2.0D fast en C30. Har märkt att om jag endast kör stadstrafik med någorlunda korta sträckor och bilen börjar att regenerera så tar det väldigt lång tid för den att bli färdig. Sen om man stänger av bilen när den väl har påbörjat så fortsätter den igen nästa gång du ska iväg...så det blir som en ond cirkel.
Användarvisningsbild
av henka35
Jag hade ett liknade fenomen på min förra V70II 2.0D vid körning på 6:an i 90-100km/h. Precis som att bilen tappar vridmoment en kort stund. Störande då det inte var konstant utan oftast efter en längre tids körning.
//Henrik
av EFI93
Har märkt vid 3-4 tillfällen under 4000 mil har min ryckt vid 1800 varv. Har man då minskat eller ökat gasen 1 millimeter har det slutat.
Vet inte om det är under rening då jag alldrig märker då den gör det. Annars en kanonfin bil som går att köra otroligt billigt.
av S80-04
Har ni försökt sätta på konstantfarthållaren? Åtminstone enligt finska ägare på motsvarande forum slutar ryckandet då. Felet lär vara i softan och Volvo arbetar med problemet.

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]