Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kajalfred
Hallå alla V70 fan,s har nyligen köpt en V70 2.4D med den nya motorn på 175ps jag har kollat på förbrukningen av diesel och det motsvarar med glädje mina förväntningar hade en V50 2.0D innan och det är små marginaler som skiljer dem år,nu dock till frågan passar mina vinterdäck från V50 till den nya V70? Har inte riktigt fått klart för mig i den frågan,nästa fråga är om 18tums fälgar och däck(sommar) att föredra framför original 16tum vad blir skillnaden om det blir någon vill säga. Många sköna mil önskar jag er alla
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hej! Roligt att du är nöjd med bilen :) På V70in måste du ha minst 16" fälgar/däck, vad har du på V50in?

Med 18" får du högre bränsleförbrukning jämfört med 16" (18" är bredare), kanske skiljer det lite även ljudmässigt, men V70II är väldigt välisolerad.

/Kalle
av perhall
De 16 som följer med är lättrullande = 18 tum som är 245/40 höjer förbrukningen med kanske 5 procent
Du får lite högre ljud men bättre väghållning och själv tycker jag att 205/60/16 är på gränsen till för smalt om man t ex kör snabbt på motorvägen i långa svepande kurvor eller i övrigt kör aktivt.
Om du har 205-50-17 från V50 tror jag det är tveksamt att läggapå dem, har du 225-45-17 (vilket jag inte tror) går det bra.
PH
av Bitez
perhall skrev: Du får lite högre ljud men bättre väghållning......
PH
Jag undrar om det verkligen stämmer med bättre väghållning, möjligtvis på en F1 bana, men jag har erfarenhet av att det är helt tvärtom. (Det är nog fel på min körning!)

Jag hade då 275 45 20 som satt på en Xc90, och jag måste nog säga att de var de mest okomfortabla däcken som jag ngnsin haft sittandes på en bil. ATt komforten var under all kritik är en sak, men om jag återgår till väghållning så tyckte jag det var jätte besvärligt att hålla sig på vägen, då det är spår överallt. Den fladdra som en handske hela tiden. Fick hålla ratten superstadigt för jämnan. Åkte man dock på fin och ny asfalt så var det tvärtom, gick som ett lok!

Kör man mycket i stockholms trakterna bör man hålla sig borta från allt över 225

Trevlig helg! :)
av XCThord
Bitez skrev: Kör man mycket i stockholms trakterna bör man hålla sig borta från allt över 225
Jag kör bara i Stockholmstrakterna (innerstan + förorter) och jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig. Har kört en hel del S80 MY10 med 18" originalfälgar och jag tycker det funkar bra. Jag har smalare däck på mina 18"-are (på XC60:n) och visst märks det lite skillnad i väghållning pga olika orsaker, men det är inte dåligt i någon av bilarna. Sen gör ju 18"-are mycket skillnad i utseendet på S80/V70 så jag skulle definitivt valt 18" om jag skulle köpa en S80/V70. Lite högre ljudnivå men mycket snyggare! :-)-)
av Bitez
Jag tycker också att det blir betydligt snyggare med fälgar som sticker ut, om de är orginal dock. Är inte mycket för olika märken. Personligen så tycker jag det ser billigt ut, sen kan det vara riktigt dyra fälgar man köper till, bra mycket dyrare än orginal, men jag tycker det ser billigt ut ändå. Men men... som sagt smaken är ju som vi alla vet.

18" kan jag inte yttra mig om, då jag aldrig har kört, dock så nämnde jag ju att det va 20" jag kört med, och det är absolut sista ggn jag kör med. Om jag nu hade fått välja utan ngt pristillägg mellan 20" eller 17" till min v70 (ponera alltså) då hade jag definitivt valt 17" utan minsta tvekan. Ju bredare däck man har desto mera irriterad blir man. Man har säkert bättre väghållning men vad jag syftade på va att man kan nog inte uttnyttja den faktorn så mycket så länge man håller sig runt hastighets begränsningarna. :)
av perhall
Extrema däckdimensioner (=extremt många tum och låg profil) ger inte någon bra väghållning, det håller jag med om.

Men jag tror helt klart att en S80N/V70II med 245-40-18 är trevligare att köra än med 205-60-16 om man t ex får för sig att köra snabbt på en kurvig motorväg/Autobahn en stund.

Sen är däcktypen viktig. En del som köper 20 och 21 tum köper de absolut billigaste däcken som är klart sämre än de originalmonterade Mich/GY/Conti. Och ett Energy-däck 205-60 är vingligare än t ex ett Conti SC3 eller Mich Primacy.

PH
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
perhall skrev:Sen är däcktypen viktig. En del som köper 20 och 21 tum köper de absolut billigaste däcken som är klart sämre än de originalmonterade Mich/GY/Conti. Och ett Energy-däck 205-60 är vingligare än t ex ett Conti SC3 eller Mich Primacy.

En annan sak man kan lägga till är vikten på fälgarna. Många (nästan alla skulle jag säga) kopior och andra billiga 20" (t.ex) är väldigt tunga! Det i kombination med billiga kinaskitdäck blir katastrofal.

Jag har kört SUV:ar (Range Rover Sport V8 S/C bland annat) med 20"+ (DYRA) och bra däck. Den gick som på räls!
av perhall
XC90_Executive skrev:
perhall skrev:Sen är däcktypen viktig. En del som köper 20 och 21 tum köper de absolut billigaste däcken som är klart sämre än de originalmonterade Mich/GY/Conti. Och ett Energy-däck 205-60 är vingligare än t ex ett Conti SC3 eller Mich Primacy.

En annan sak man kan lägga till är vikten på fälgarna. Många (nästan alla skulle jag säga) kopior och andra billiga 20" (t.ex) är väldigt tunga! Det i kombination med billiga kinaskitdäck blir katastrofal.

Jag har kört SUV:ar (Range Rover Sport V8 S/C bland annat) med 20"+ (DYRA) och bra däck. Den gick som på räls!
Jag kan inte annat än hålla med. Sen är ju ett 20"+-däck känsligare för att bli nedslitet, mao om det är 2 mm kvar går nog ett 21" däck sämre än ett 16" däck (det finns liksom mindre som dämpar när chassi+däck+väg är slitna...).

Sen brukar inte billiga alu-fälgar klara höst/vinter och salt bra (Förutom att de är tunga och ofta inte så snygga), jag har haft bmw och volvo original alu på vintern och det syns inte ens efter några vinter medan billiga fälgar ärgar efter 1-2 vintrar...
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]