Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av modetime
Hej,

Har för tre veckor sedan fått vår nya XC60 Drive 2,4 D.
Är lite besviken på förbrukningen som ligger ganska högt jmf med de som uppges att den skall dra vid blandad körning 0,6 L/milen som lovas.
Körde igår lansväg ca 50 mil och hamnade på 0,77 (bilen har nu gått ca 200 mil).
Har tidigare kört stadtrafik och blandad körning och ligger på 0,9 och 0,88.

Är det någon annan som har samma problem eller har bättre siffor?

Värt att notera är att min gamla V70 2005:a D5 drar ca 0,6 blandad (har gått 14.000 mil), vilket känns mycket bra....

Känner mig lite lurad..Vad skulle ni gjort?

Mvh
Anders
Ytte förhållanden, körsätt osv kan ju förändra förbrukningen rätt mycket.

Hur fort kör du? Drar du länge på ettan? Vad har du för däckstryck? Hur stora fälgar har du? Hur mycket last hade du i bilen? Frågorna är många! :wink:
av modetime
Hej,

Tack för snabbt svar.. XC90_Executive

Skall försöka svara :-)

Ytte förhållanden: Bra väder, sol mellan 1 och 5 grader
Körsätt: Följde trafikregler: 70, 90 och 110 väg och körde lungt inte mycket gas vill just se hur lågt jag kunde komma...
18 tum sommardäck med rätt tryck vad jag vet har inte kollat :-).
Ingen last alls mer än jag själv.

Saker är den att jag kört min V70 D5 mycket tuffare samma stäcka och hamnat på 0,6...ville verkligen se hur långt jag kunde hamna men fick ändå 0,77.

Mvh
Anders
av modetime
Ja motorn känns bra, ingen större skilland mot D5:an lite mindre "disel" känsla tycker jag nog att det är.
Tycker dock att kunde haft större utväxling mellan växlarna skall man snäl köra så hamnar man snabbt på 6:an i väldigt korta steg..
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]