Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Som färsk medlem här på Forumet har jag en liten undran angående klimatanläggningen på min S80 3,2 -07.

Det låter väldigt konstigt under instrumentbrädan på bilen.
-Som en elmotor ungefär.
Den bästa beskrivningen jag kan hitta på är att det låter likadant som en eldriven radiostyrd bil.
Och ljudet följer varvtalet på motorn, gasar jag låter det ''fortare"...

Ljudet tystnar helt om jag slår av klimatanläggningen, så det borde vara relaterat till den.
Det låter däremot ingenting i motorrummet, och ac-kompressorn ger inga konstiga ljud ifrån sig.
Ljudet påminner om ett lager som går torrt, men jag har ingen aning om var jag ska börja leta.
Jag har ingen lust alls att riva instrumentbrädan på bilen.

Är det någon som har hört något liknande och som kan ha en teori om vad ljudet kommer sig av?

Många tack på förhand! :)
LOTEZ skrev:Känt fel - fläktmotor byte.

Garanti kvar? Isf stå på dig på för ett byte då många döva mekaniker låtsas att dom ej hör detta... Försök också på goodwill om garantin är slut då Volvo känner till felet..

//LOTEZ
Fläktmotorn? Knepigt.
Det låter ju ingenting om fläkten oavsett vilken fart man kör den på då man slår av kliman, och när man slår på kliman så låter det ju inte i fläktens hastighet utan det följer bilmotorns varv...

Nix... Ingen garanti kvar.
Men då vet jag i alla fall vad felet är. Tack för det!
Är det ett dyrt fel att åtgärda? Har det med bilens ventilationssystem eller med klimatanläggningen att göra?
Jag har nämligen en Blocket-försäkring på bilen, men den har gått för långt för att kliman ska omfattas av den.

Ska höra med Volvo senare idag vad dom säger.
-Jag återkommer i frågan.

Tack för hjälpen!
Vålvå skrev:Jag hade ett liknande ljud i min bil men där var det dieselvärmaren.
Det som var konstigt var att ljudet följde motorvarvet,lät som ett generator ljud.
Slutade med byte av hela värmaren.
Någon dieselvärmare har jag inte eftersom min är en bensinare, så den kan det inte vara.
Skumt det där att ljudet följer motorvarvet. Vad kan det vara som påverkas av det? ?:-/
Hello!

Det kan vara spännhjulet till remmen som driver kompressorn. D.v.s. lagret som håller på att säga upp sig. Om kompressorn belastas (slås på) så ökar spänningen i remmen ochdet kan vara skillnaden mellan att det låter och inte låter. Förklarar iaf att det varierar med motorvarvet.

Inne i instrumentbrädan finns inget som är mekaniskt kopplat tillmotorvarvet så det borde vara från motorrummet du hör. Kolla spännhjulet som sagt. Det är det hjul som ser till att remmen till AC:n är sträckt hela tiden.
Emiljonsson7 skrev:Hello!

Det kan vara spännhjulet till remmen som driver kompressorn. D.v.s. lagret som håller på att säga upp sig. Om kompressorn belastas (slås på) så ökar spänningen i remmen ochdet kan vara skillnaden mellan att det låter och inte låter. Förklarar iaf att det varierar med motorvarvet.

Inne i instrumentbrädan finns inget som är mekaniskt kopplat tillmotorvarvet så det borde vara från motorrummet du hör. Kolla spännhjulet som sagt. Det är det hjul som ser till att remmen till AC:n är sträckt hela tiden.
Många varma tack för det tipset!
Det ska kollas upp vid nästa service.
Då ska i alla fall multiremmen och allt däromkring bytas.

Tack för hjälpen! :D
Generatorn matar ut ostabiliserad pulserande ström.

Om en kabel är lös och ligger nära något magnetiskt, tex en plåt uner unstrumentbrädan kan det funka som en högtalare, som då följer generatorvarvet.
VolvoB20 skrev:Generatorn matar ut ostabiliserad pulserande ström.

Om en kabel är lös och ligger nära något magnetiskt, tex en plåt uner unstrumentbrädan kan det funka som en högtalare, som då följer generatorvarvet.
Ok... Men skulle det kunna låta som en elmotor?
Det är ett ganska påtagligt ljud.
Och varför skulle det ljudet försvinna när man kopplar bort klimatorn?

Tack för tipset, dock. men hur kan jag kolla upp det utan att riva hela bilen?

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]