Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chuckbuck
Om jag inte minns fel beställde vi en extra PTC-värmare till vår 2,0F. Var sitter den o hur får man på eländet? Det är kallt på mornarna nu...

Visst är det orginalmonterat värme i backspeglarna? Gissar att de går på om man slår på defrostern för rutan bak, men hur fan får jag på värmen i spolarmunstyckena som kostade mig modiga 400:- Någon som vet?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej chuckbuck!

Vet inte exakt vad du menar med PTC-värmare? Har själv en 2,0F med separat kupéelement (PTC). Men detta är ju ett löst element som du placerar på golvet och sätter i den färdiga stickproppen på golvet vid passagerarsidan. Kupeelementet får ju sin ström genom på samma externa anslutning som den ordinarie motorvärmaren, d.v.s. kabeln i fronten.

Både backspeglarna och spolarmunstycksvärmarna har spökat för mig. Har redan bytt båda spegelvärmare på service då de slutat fungera. Samma sak med spolarmunstycksvärmarna. Spolarmunstycksvärmarna går dock på automatiskt vid låga temeraturer så det är inget du kan sätta på manuellt. Vet att min mekaniker på Volvobil testade med kylsprej för att se att det funkade. Han nämde att andra haft samma problem. Du bör kunna se på frostiga morgonar att det tinar upp just området runt munstyckena. Iaf kan jag det. Sedan tror jag det är svag värme så de klarar ju inte av att smälta bort 5cm snölager ovanför munstyckena direkt men skall klara att tina upp isproppar iaf.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
chuckbuck menar säkert att han har PTC snabbuppvärmning av defrosterluft ( Pröva slå på defrostern och se om det kommer varmluft :arrow: )

/Kalle
av chuckbuck
Japp precis. Fick leta upp specen för att hitta vad det var.PTC snabbvärmn. defroster står det. Troddejag betalat extra för det men verkar vara standard (summum). Finns inte på option-raderna.

Nu vet jag hur jag ska få på o testa grejerna. Stort tack båda två. :D

chuckbuck

Fick en leverans med lite smaskens, det blir att t[…]

Uppdatering, Ny beg. styrväxel löste pr[…]

Första provkörningen med vanlig slangkl&[…]

Främre länkarms bussningar i bakaxel. b[…]