Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Hmm.. Har åkt c:a 50mil på 2-3 dagar. Har en blandad förbrukning enligt datorn på 7.5l/100km. Enda referensen jag har o gå efter var min tidigare -07- xc90 D5 (även den automat). Jag har kört precis som jag brukar köra. Sällan lagligt på 90 väger, benhård vid 30 o 50 vägar. Xc90's blandade förbrukning låg på 7 blank. Den var visserligen bsr trimmad (220hk 450Nm) men väger väl mer, luftmotstånd o div. måste vara betydligt mer då man åkte runt i ett stort kloss. Ändå var den snålare, svårt att smälta då det har gått 3år mellan bilarna, piezo eller vad det nu heter ny teknik o allt, och törstigare... hmmmmm...

Inlägg nr 2:

Har använt diesel värmaren 1 gång (c:a 15min) ikväll då jag tänkte slå till med direkt värme så indikerar bilen "lågt batteri nivå!" ????? va???? vadå lågt batteri nivå... Låter som garanti ärende, eller vad säger ni?
av XCThord
Det lät törstigt, fast å andra sidan brukar man ju säga att en diesel kräver x antal hundra mil för att bli ordentligt "inkörd".

Jag skulle kollat värmaren med verkstan. Du kan ju alltid ringa o fråga.
av Lacke
Bitez skrev:Hmm.. Har åkt c:a 50mil på 2-3 dagar. Har en blandad förbrukning enligt datorn på 7.5l/100km. Enda referensen jag har o gå efter var min tidigare -07- xc90 D5 (även den automat). Jag har kört precis som jag brukar köra. Sällan lagligt på 90 väger, benhård vid 30 o 50 vägar. Xc90's blandade förbrukning låg på 7 blank. Den var visserligen bsr trimmad (220hk 450Nm) men väger väl mer, luftmotstånd o div. måste vara betydligt mer då man åkte runt i ett stort kloss. Ändå var den snålare, svårt att smälta då det har gått 3år mellan bilarna, piezo eller vad det nu heter ny teknik o allt, och törstigare... hmmmmm...

Inlägg nr 2:

Har använt diesel värmaren 1 gång (c:a 15min) ikväll då jag tänkte slå till med direkt värme så indikerar bilen "lågt batteri nivå!" ????? va???? vadå lågt batteri nivå... Låter som garanti ärende, eller vad säger ni?
Jag hade samma fel själv (låg batteri nivå) på min nya V70, men det åtgärdades med ny mjukvara till värmaren för någon vecka sedan :D
av perhall
Bitez skrev:Hmm.. Har åkt c:a 50mil på 2-3 dagar. Har en blandad förbrukning enligt datorn på 7.5l/100km. Enda referensen jag har o gå efter var min tidigare -07- xc90 D5 (även den automat). Jag har kört precis som jag brukar köra. Sällan lagligt på 90 väger, benhård vid 30 o 50 vägar. Xc90's blandade förbrukning låg på 7 blank. Den var visserligen bsr trimmad (220hk 450Nm) men väger väl mer, luftmotstånd o div. måste vara betydligt mer då man åkte runt i ett stort kloss. Ändå var den snålare, svårt att smälta då det har gått 3år mellan bilarna, piezo eller vad det nu heter ny teknik o allt, och törstigare... hmmmmm...

Inlägg nr 2:

Helt sant om att den nog ska gå en bit innan du kan vara säker på förbrukningen (även om en del säger emot så verkar ju många uppleva att förbrukningen sjunker...).
Två saker:
1 Enligt min mening visar färddatorn i V70II helt rätt (åtminstone bensin) men i V70N/XC90 alldeles för lite (även bensin) - kan det påverka något?
2 Jag får ett intryck av att de som har automat inte är så nöjda med förbrukningen i de nya "D5:orna" medan de som har manuell är mycket nöjda!

PH
Användarvisningsbild
av henka35
XCThord skrev:Det lät törstigt, fast å andra sidan brukar man ju säga att en diesel kräver x antal hundra mil för att bli ordentligt "inkörd".

De där med inkörning märkte jag aldrig av på min förra V70II 2.0D. Den drog samma över de 2800 mil jag hade den. De hände inget med förbrukningen annat än att den steg när 18" åkte på :mrgreen:
av Amli
Hälften av alla trådar på detta forum handlar om bränsleförbrukning... Det finns även en del som handlar problemet du har med diesel värmaren.
Sök, kolla och skriv gärna i dessa trådar istället. Istället för att ha massa trådar om precis samma sak underlättar det för alla om man fyller på de redan existerande.
av perhall
henka35 skrev:
XCThord skrev:Det lät törstigt, fast å andra sidan brukar man ju säga att en diesel kräver x antal hundra mil för att bli ordentligt "inkörd".

De där med inkörning märkte jag aldrig av på min förra V70II 2.0D. Den drog samma över de 2800 mil jag hade den. De hände inget med förbrukningen annat än att den steg när 18" åkte på :mrgreen:
Har inte heller märkt detta med inkörning. Men det talar ju ännu mer för att det är automatlådan i 2,4D MY2010 som är tjyven...
När jag jobbade i Tyskland var de flesta kunniga inom BMW överens om att oavsett EU-normen så drog en diesel ca 1 l mer, dvs. t ex 8,5 istf 7,5 - rätt stor skillnad (runt 2005).
Om man byter från 205or 16" energydäck till 245or 18" (som oftast inte är utpräglat lättrullande) så kan det nog öka med 5 procent...
Användarvisningsbild
av StringerBell
Geartronic & stadstrafik är ingen bra kombination övht. Vi får hoppas att det kommer att gå att uppdatera till en snålare programmering i framtiden.
av perhall
StringerBell skrev:Geartronic & stadstrafik är ingen bra kombination övht. Vi får hoppas att det kommer att gå att uppdatera till en snålare programmering i framtiden.
Det får vi hoppas. BMW och MB har lyckats rätt bra med det, i övrigt är det som du säger en dålig kombo. PH
Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H&a[…]